FANDOM

Harrington-pottery-vessel-bussell-tn2

Välja kaevatud keraamiline kauss

Busselli saar, varem Lenoiri saar, on saar Little Tennessee jõe suudmes USA-s Loudoni maakonnas Lenoir City lähedal. Saarel elas mitmeid Põhja-Ameerika indiaanlaste kultuure tuhandeid aastaid enne esimeste Euroopa maadeavastajate saabumist. Osa saarest võeti 1978. aastal ajaloolise tähtsusega mälestusmärgina muinsuskaitse alla.

Põhja-Ameerika indiaanlaste elupaik Busselli saarel dateeritakse hilisesse arhailisse perioodi (u. 3000–1000 eKr). Busselli saarel elanud rahval oli kombeks surnuid matta väikestesse ümmargustesse haudadesse. Neil rahvail oli kasutusel kivist ja loomaluust tööriistad ning lihtsad saviesemed. 900–1600 pKr piirkonnas elanud Mississippi kultuuri rahvad olid tuntud piklike kalmete poolest. Mississippi kultuuri rahvad kasutasid kolmnurkseid ränikivist nooleotsi ja kandsid vasest ja karpidest ehteid.

Saar on arvatavasti olnud Coste pealinna asukohaks ja hiljem Tennessees elanud tšerokiide piirkonnaks. 1540 tegi Hispaania maadeavastaja Hernando de Soto ekspeditsiooni tänapäeva Kagu-USA-sse, tol ajal La Florida, lootes leida teed Mehhikosse. Coste elanikud kõnelesid maskogi keelt, mis oli sarnane hilisemate suguharude maskogide ja koasatide keelega. 1567. aastal külastas teine Hispaania maadeavastaja Juan Pardo Chilhowee ja Citico küla ning ületas Little Tennessee oru, kuid ta pöördus tagasi enne Costesse jõudmist.

18. sajandi keskel oli umbes 90 km Little Tennessee jõe suudmest ülesjõge rohkem kui tosin tšerokiide küla ("Overland Towns"), sh Chota ja Tanasi. Mialoqua küla, mis oli kaugeima asukohaga nendest tšerokiide küladest, asus u 27 km kaugusel Busselli saarest.

Aastatel 1887 ja 1919 arheoloogide juhitud ulatuslikel väljakaevamistel Busselli saarel leiti selle arheoloogiline olulisus. Saar muudeti drastiliselt 1970. aastatel Tellico paisu ehitamisel.