FANDOM

Burunduk
Streifenhoernchen
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Imetajad Mammalia
Selts: Närilised Rodentia
Sugukond: Oravlased Sciuridae
Perekond: Eutamias
Liik: Burunduk
Ladinakeelne nimetus
Eutamias sibiricus
Laxmann, 1769

Burunduk, ka burundukk, (Eutamias sibiricus) on oravlaste sugukonda kuuluv näriline. Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1769 nime all Tamias sibiricus soome-rootsi loodusteadlane ja maadeuurija Erik Laxmann.

Burunduki levila asub Euraasia taigavööndis, Kirde-Venemaal, Kaug-Idas (sh Magadani oblastis), Põhja-Mongoolias ning Sahhalini ja Hokkaidō saarel. Burunduk on perekonna ainus liik väljaspool Põhja-Ameerikat. Kirjanduses on mainitud, et burunduk elas 18.19. saj-l ka Rootsis ja Soomes.

Täiskasvanud isendi kehapikkus on 13–17 cm ja saba pikkus 8 cm. Burunduki seljal on viis tume-või helepruuni pikitriipu. Kaal 80–111 g.

Burunduk toitub pms okaspuude (siberi ja korea seedermänd) seemnetest, kuid ka lehtpuude seemnetest ja pähklidest, rohttaimedest eriti tarna ja sarikalisi ning kevadel ja suvel rohttaimede võrsedest, pungadest ja marjadest, seentest ja samblikest. Ta ei toitu loomsest toidust - putukad, limused. Alatest augustist hakkab koguma pähkleid, tammetõrusid jm. Oktoobrist märtsini magab talveund. Sel ajal langeb tema kehatemperatuur 3,8 kraadini ja hingamissagedus väheneb kahele hingetõmbele minutis.

Burunduk saavutab suguküpsuse 8–12 kuu vanuselt. Pärast ühekuulist tiinust sünnitab mais-juunis 2–9 paljast pimedat poega. Eluiga looduses 2–3 a, vangistuses 5–10 a.

Siberis on ammustest aegadest saadik täheldatud, et halbade ilmade eel hakkab burunduk korisemise sarnast häält tegema. Ka tema nimetus on tulnud ühest loodusnähtusest – "torm" (burja).