FANDOM

William Burke.jpg
William Burke
William Hare.jpg
William Hare

Burke'i ja Hare'i mõrvad olid sarimõrvad Šotimaal Edinburghis 1827. aasta novembrist kuni 31. detsembrini 1828. Mõrvad panid toime Iiri immigrandid William Burke ja William Hare.

Burke ja Hare Edit

Burke (1792–1829) sündis Iirimaal Tyrone'i krahvkonna lääneosas Strabane'i lähedal Urneys. Pärast kaubanduse ja ohvitseri teenija ametit jättis ta oma abikaasa ja kaks last Iirimaale ning suundus umbes 1817 Šotimaale, kus ta töötas Unioni kanalis mustatöölisena. Seal kohtus ta oma hilisema armukese ja kaasosalise Helen McDougaliga. Hiljem töötas Burke maatöölisena, kangurina, pagarina ja kingsepana.

Hare sündis 1792 või 1804 Poyntzpassis või Derrys. Sarnaselt Burke'ile emigreerus Hare Šotimaale, kus töötas Unioni kanalis kraavihallina. Hare tutvus Logue nimelise mehega, kes töötas linna West Porti piirkonnas kerjuste ja hulkurite majutusasutuses. Pärast Logue'i surma abiellus Hare Logue'i lese Margaret Lairdiga, kes jätkast majutusasutuses töötamist samal ajal kui Hare kanali valgalal.

Mõrvad Edit

Robert Knox72

Dr Robert Knox, kirurg, kes oli asjasse segatud. Ajakirjandus ja avalikkus pidas teda läbikäimise tõttu süüdi

Veidi aega pärast nende saabumist Edinburghi 1827. aasta novembris kolisid Burke ja McDougal Tanner's Close'i, kus asus Margaret Hare'i majutusasutus. Burke oli kohtunud Margaretiga varasematel reisidel Edinburghi, kuid ei ole teada, kas ta oli varem tutvunud ka Hare'iga. Pärast Burke'i saabumist Tanner's Close'i said neist head sõbrad. Hare'i hilisemate ütluste kohaselt oli esimene surnukeha, mille nad müüsid, üürnik, vana armee pensionär, kes suri 29 XI 1827 loomulikku surma. Ta suri tasumata 4£ üüri, kaotuse korvamiseks asendasid nad kirstus surnukeha koorega ja viisid selle ostja ledimiseks Edinburghi ülikooli. Nad palusid professor Monrolt juhiseid, kuid üliõpilane suunas nad selle asemel Surgeon's Square'i, kus nad müüsid surnukeha 7£ ja 10 šillingi eest (tänapäeval u 910 €) anatoomile dr Robert Knoxi abilisele. Knox oli tuntud seoses tema teadmiste ja oskuste poolest Waterloo lahingus kirurgina.

Burke'i ja Hare'i esimene mõrvaohver oli Josephi nimeline haiglane üürnik, elukutselt mölder, kellena nad sundisid peale viskit ja siis lämmatasid. Kui seal ei olnud enam haiglasi üürnike, otsustasid nad tänavalt ohvreid ligimeelitada. 1828. aasta veebruaris meelitasid nad pensionäri Abigail Simpsoni, enne kui ta oma koju Gilmertoni naaseb, õhtust veetma. Järgmisel hommikul teostasid nad sama Modus operandi ('tööviis'), serveerisid talle alkoholi, et teda purju joota ja siis kägistasid ta. Laiba üle andmisel maksti neile 10£. Samal kuul mõrvati "inglise rändkaupmees" (English peddler), kelle nimi on teadmata.[1]

Viited Edit