FANDOM

Sjöstedt, Yngve i Hvar 8 dag 1911

Bror Yngve Sjöstedt (1911)

Bror Yngve Sjöstedt (3 VIII 1866 Hjo – 28 I 1948 Stockholm) oli Rootsi zooloog ja entomoloog.

Elulugu Edit

Ta sooritas 1886. aastal Per Brahegymnasieti gümnaasiumis Jönköpingis küpsuseksami ning õppis seejärel zooloogiat Uppsala Ülikoolis ja hiljem ka Prantsusmaal. 1890. aastal sai ta bakalaureuse kraadi. Kuninglik Teaduste Akadeemia saatis ta seejärel kahe aastasele teadusreisile Kameruni, kus ta naasis rikkalike kogudega, mis paigutati Rootsi Loodusmuuseumi ja Uppsala zooloogia osakonda. Reisist ilmus ka mitmeid teaduslikke kirjutisi.

Aastal 1896 sai ta doktorikraadi ning töötas aastatel 1897–1901 Rootsi Loodusmuuseumis ja Riiklikus Entomoloogia Instituudis. Aastatel 1901–1910 oli ta ajakirja Entomologisk tidskrift toimetaja. Aastatel 1902 sai ta Rootsi Loodusmuuseumi professoriks ja kuraatoriks.

1905–1906 osales ta teadusekspeditsioonil Aafrika siseosas ja teostas uuringuid peamiselt Kilimanjaro piirkonnas. Reis avaldati kolmeosalises väljaandes Wissenschaftliche Ergebnisse der Schwedischen zoologischen Expedition nach dem Kilimandjaro, dem Meru und den umgebenden Massaisteppen Deutsch-Ostafrikas 1905–1906 (1910) ning populaarteaduslikes väljaannetes På giraff- och lejonjakt i Ostafrika ja Bland storvildt i Ostafrika (mõlemad 1911). Ekspeditsioonilt tõi Sjöstedt tagasi üle 4300 erineva loomaliigi näidise, millest ligi 1300 olid varem teadusele tundmatud.

Sjöstedt avaldas kuni 1936. aastani jätkuvalt ulatuslikult materjali, sh Abisko rahvuspargi putukatest kolmeköitelise uurimistöö (1928–1931). Aastal 1909 valiti ta Teaduste Akadeemia direktoriks.

Sjöstedt oli abielus ooperiprimadonna Rosa Grünbergiga, kellega abiellus 1918. aastal Stockholmis.

Tema järgi on nime saanud linnliigi Baeopogon clamans ingliskeelne nimetus ning kameruni tuvi (Columba sjostedti), ruskselg-värbkaku (Glaucidium sjostedti) ja tuulehaugilise Fundulopanchax sjostedti teaduslik nimetus.[1]

Viited Edit

Välislingid Edit