FANDOM

Saint brendan german manuscript

Püha Brendan ja tema mungad laeval, mida kannab hiigel kala

Brendan Meresõitja (umbes 484 Fenit, Kerry krahvkond – umbes 577 Annaghdown, Galway krahvkond) oli iiri abt ja pühak. Ta oli üks kaheteistkümnest Iirimaa apostlist.

Brendan pühitseti preestriks ilmselt 512. aastal, ta rajas mitu kloostrit. Peaaegu kõik tema kohta käivad ürikud on legendaarsed. Ainus kindel daatum on Clonferti kloostri asutamine 560.

Aastatel 565573 tegi ta kaheteistkümne kaaslasega merereisi Atlandi ookeanile, millest jutustab Navigatio Sancti Brendani. Merereisiks kasutati iiri tüüpi nahkpaati, curragh. Reisi eesmärk oli jõuda tõotatud saarele läänes. Teekonna sihtkohta, nn Püha Brendani saart, on märgitud mitmel keskaegsel maakaardil. Legendi kohaselt arvasid nad, et on jõudnud saarele, kuid mis osutuks hoopis kala sarnaseks tohtutuks merekoletiseks Jasconius. Nad oli magava koletisele turjale rajanud laagri ja tähistasid ülestõusmispühi. Kui nad lõkke süütasid, ärkas koletis ellu.

Kirjeldused tema saare kohta algatasid 18. sajandil ekspeditsioone seda saart otsima. 19. sajandist on püütud leida saarega vastseid Atlandi ookeanis asetsevate saartega. Oletused ulatuvad Kanaari saarest ja Islandist kuni Ameerikani. Teda peetakse üheks võimalikuks Ameerika esmaavastajaks Euroopale.

Briti ajaloolane Tim Severin (s. 1940), kes sõitis 1976. aastal Brendani kombel curragh'il Ameerikasse, tõdes, et, sel ajal oli Ameerika avastamine vähetõenäoline.

Brendan Meresõitja on meremeeste kaitsepühak.

Välislingid Edit