FANDOM

Bodie ghost town

Hoone Bodie's (James Stuart Cain House)

USA California location map.png
Red pog.png
Bodie asukoht Californias

Bodie on kummituslinn USA-s California osariigis Mono maakonnas Nevada osariigi piiri lähedal Sierra Nevada mäestiku idaosas.

Bodie asutati 1859. aastal ja hüljati 1930. aastatel. Alates 15. oktoobrist 1966 on Bodie ajaloolise tähtsusega mälestusmärgina muinsuskaitse all.[1] Ameerika Ühendriikide Siseministeerium tunnustas selle 4. juulil 1961 rahvuslikuks ajalooliseks mälestusmärgiks (National Historic Landmark).[2]

Tänu madalale õhuniiskusele on palju hooned, autod ja muud ehitised suhteliselt hästi säilinud. Bodiet peetakse tänapäeval üheks kõige paremini säilinud kummituslinnaks USA-s. Aastas külastab seda umbes 200 000 turisti.[3]

Asukoht ja kliima Edit

Bodie Ghost Town Storm

Bodie enne tormi lähenemist

Bodies on haruldane kliima: suvi on soe ja kuiv ning talv lähisarktiliselt lumine ja pikk. Karm ilm on eelkõige tingitud kombinatsioonist kõrgmäestiku (2600 m) ja väga avatud platoo vahel. Bodie lähistel ei asu metsi ja seetõttu tuli linna ehitusmaterjal mujalt importida. 18781879 oli Bodies väga karm talv, mis võttis elu paljudelt inimestelt. Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur on 33 °C, mis mõõdeti 21. juulil 1988. Madalaim temperatuur mõõdeti 13. veebruaril 1903, kui oli -38 °C külma. Talvel on teed Bodiesse suure lume tõttu suletud. Suurim lumekiht oli 1965. aasta talvel (6,83 meetrit).

Ajalugu Edit

Asutamine Edit

California Ida-Sierra oli Ameerika Ühendriikide viimane ääremaa, mis asustati. 1849. aastal leiti Sierra Nevada idanõlval kulda ja puhkes California kullapalavik. Tuhanded inimesed saabusid lääne viljatutesse kõrbetesse ja lumistesse kõrgmäestikesse. 1850. aastate teiseks pooleks oli kulla kaevandamine vähenenud ja tuhanded maagiotsijad suundusid tagasi üle Sierra Nevada tundmatusse piirkonda. Mägedesse rajati jõgedest kulda pestes uusi teid. 1857. aastal avastati väikse Dogtowni-nimelise asula lähedal kulda. Kaks aastat hiljem jätkus kullakaevandamine 13 kilomeetrit lõunas, kuhu tekkis Monoville'i asula.[4]

W. S. Bodey (mõne allika järgi Waterman S. Bodey) avastas 1859. aastal Sierra Nevadas Mono järvest umbes 30 km kaugusel põhjas kulda. Samal aasta novembris hukkus ta tõenäoliselt lumetormis, kui oli teel Monoville'i moona ja toidu järele. Tema perekond asutas selles kohas Bodie linna ja alustas 1861 kullakaevandamisega. Linna nimi tuleneb hääldusveast vältimaks sõna "body" ('laip') kasutamist.

Buum Edit

Bodie Saloon

Bodie salooni interjöör

Elanike arv
Rahvaloendus 0Elanikke  %±

1880   2712
1890   1595 −41,2%
1900   965 −39,5%
1910   698 −27,7%
1920   110 −84,2%
1930   228 107,3%
1940   90 −60,5%

1876. aastal alustas linnas tööd Standard Company, kes avastas rikka kullasoone. Linna elanike arv hakkas sealt alates kiiresti kasvama ja kaks aastat hiljem elas seal ligi 5000 inimest. Standard Company kaevandus tootis järgmise 25 aastaga üle 15 miljoni dollari kasumit kullas.[5]

Linna saabus üha rohkem kaevureid, mängureid ja ärimehi. 1879. aastal oli linnas 10 000 inimest ja 2000 hoonet. Linnas oli umbes 30 kaevandust, 65 salooni, mitu bordelli, mängusaalid, taoistliku templi ja oopiumiurkaga Hiinalinn, samuti mitmeid seaduslikke ärisid, sh kolm ajalehte, eri religioonide pühakojad, kolm pruulikoda, paar panka ja kool. Iga teine hoone ligi miili pikkusel peatänaval oli saloon.[5]

Nagu ka paljud teised buumilinnad, teenis Bodie varsti tuntuse vägivaldsuse ja seaduste puudumise poolest. Tapmised, röövimised ja tänavakaklused olid igapäevased juhtumid. Reverend F. M. Warrington kirjeldas 1881. aastal linna kui "patumerd, mida piitsutab iha- ja kiretorm".[5] Ühe legendi kohaselt oli üks tüdruk käratsevasse linna kolimisest hirmunud, et palvetas "Goodbye God! We are going to Bodie" ("Head aega, Jumal! Me lähme Bodiesse.").[6]

Hoonete ehitamiseks, kaevandusšahtide taladeks ja kütteks oli vaja freesitud puitu, kuid piirkonnas oli vähe metsi. 1881 ehitati Bodie & Benton Railroadi kitsarööpmeline raudtee, millega sai linna saematerjali sisse tuua. Nagu paljudes teistes Lääne linnades, palgati raudteele tööle odavat Hiina tööjõudu, mis põhjustas palju pahameelt kohalike töötute kaevurite hulgas. 1882. aastal töötas 32 miili pikkune (umbes 51,5 km) raudtee Bodie ja Mono Millsi vahel. Raudtee kulges Mono järve idakaldal. Paljude immigrantide ja endiste kaevurite eluasemed asusid Mono järve ümbruses ning nad lootsid maal kergelt ära elada. Esimestel Mono valgla rantšopidajatel oli tihti rikkalikult toitu ja toorainet ning nad varustasid nendega lähedal asuvaid kaevanduslinnu, Bodiet ja Lundyt.[5]

Langus Edit

Buum sai läbi neli aastat pärast selle puhkemist ja 1882. aastal hakkas elu Bodies alla käima. Elanike arv oli linnas langenud 3000-ni, paljud väiksemad kaevandusettevõtted läksid pankrotti ja inimesed läksid paremaid võimalusi otsides piirkonnast minema.[5]

Bodie September 2016 panorama 2

Bodie panoraam 2016. aasta septembris

Vaata ka Edit

Viited Edit

  1. "National Register Information System". National Register of Historic Places. Vaadatud 14.04.2014
  2. "Bodie Historic District". Rahvuslik Pargiteenistus. Vaadatud 14.04.2014
  3. DeLyser, Dydia (detsember 1999). "Authenticity on the Ground: Engaging the Past in a California Ghost Town" (89. köide, 4. väljaanne, lk 602. Annals of the Association of American Geographers. Association of American Geographers.
  4. Geissinger, lk 7
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Bodie California - A Ghostly Ghost Town. Legends of America, kasutatud 2. jaanuar 2015
  6. Gary J. Hausladen. "Western Places, American Myths: How We Think about the West". University of Nevada Press. 2006, lk 289

Kirjandus Edit

Välislingid Edit