FANDOM

Bisbee on linn USA-s Arizonas, Cochise'i maakonna keskus. Asub Tucsonist 148 km kagus Mehhiko piiri lähedal. 2010. aasta rahvaloenduse andmetel elas linnas 5575 inimest. 2016. aasta seisuga on elanike arv arvestuslikult 5221.

Ajalugu Edit

Linn rajati järskude nõlvadega kanjoni Mule'i mägedest idas. See oli pikki aastaid suur vasekaevandamise keskus. 1877. aastal rajati sinna kaevuritelaager.[1] Linn asutati 1880. aastal ja nimetati kohtunik DeWitt Bisbee'i järgi, kes oli Bisbee esimese vasekaevanduse finantseerija.[2]

1902. aastal sai Bisbee linnaõigused ja 1910. aastal elas seal ligi 10 000 elanikku. 1917. aastal alustasid kaevurid paremate töötingimuste nimel streiki. Industrial Workers of the Worldi juhtimisel viidi streikivad kaevurid sunniviisiliselt New Mexicosse. See sündmus sai tuntuks kui Bisbee küüditamine. 1929. aastal toodi maakonnakeskus Tombstone'ist Bisbeesse.

1975. aastal suleti Lavenderi avakaevandus ja see on sellest ajast alates olnud turismiatraktsioon.[1]

Bisbee 1916

Bisbee 1916. aastal

Kliima Edit

Bisbees valitseb poolkõrbeline kliima. Suved on kuumad, kuid juulist septembrini toob mussoon sademeid (270 mm). Aastane sademetehulk on 473 mm. Talved on soojad, vahetevahel esineb vihmasadu või isegi lund.

Mineraalid Edit

Azurite-velvet-beauty

1890. aastatel Bisbee kaevandusest leitud asuriit

Bisbee ümbruses leidub üle 500 mineraali või nende erimi. Lisaks puhtale vasele, kullale ja hõbedale leidub sealt muu hulgas vaske sisaldavat mineraale, asuriit, kalkotsiit, kupriit, malahhiit ja tenoriit; harudlasi kulda sisaldavat mineraale, kalaveriit, krenneriit ja sülvaniit; hõbedat sisaldavat mineraale, akantiit, klorargüriit, jalpait, ksantokoniit; ja mitmeid teisi mineraale, näiteks pliid sisaldavat mineraale, galeniit ja vulfeniit; rauda sisaldavaid mineraale, hematiit, püriit ja sideriit; ning plii-vanaadium mineraali vanadiniit.

Bisbee on mineraalide tsalkoalumiit, graemiit, henriit, kiddkrekiit, paramelakoniit ja šatukiit tüüpleiukoht.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 (2008) Britannica Concise Encyclopedia. Encyclopaedia Britannica, Inc., lk. ISBN 1-593394-92-6. 
  2. Bisbee - Queen of the Copper Camps. Legends of America

Välislingid Edit