FANDOM

Bhutan on merepiirita riik Lõuna-Aasia Himaalaja mäestiku idaserval. Piirneb põhjas Hiinaga ning lõunas, idas ja läänes Indiaga. Läänes eraldab teda Nepalist India osariik Sikkim.

Etümoloogia Edit

Nime "Bhutan" päritolu ei ole selge. On arvatud, et see pärineb sanskriti sõnadest Bhota-anta ('Tiibeti ots') või sõnadest Bhu-uttan ('mägismaad'). Sõna "Bhutan" on riigi nimena kasutatud alates 19. sajandi lõpust. Riigi dzongkhakeelne nimi on Drukyuel ('Kõuedraakonimaa'). Bhutani on tuntud mitme nime all, sh Lho Mon ('Pimeduse Lõunamaa'), Lho Tsendenjong ('Sandalipuu Lõunamaa') ja Lhomen Khazhi ('Nelja Lähenemise Lõunamaa').

Ajalugu Edit

Geograafia Edit

Geoloogiline ehitus ja pinnamood Edit

Kliima Edit

Taimestik Edit

Loomastik Edit

Kaitsealad Edit

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Bhutan on jagatud 20 ringkonnaks (dzongkhag).

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Usundid Edit

Rahvastikust 75% on budistid, 22% hindud, 2% tunnistab põlisrahvaste usundeid.

Suurimad linnad Edit

Koht Linn Ringkond Elanikke (2005)
1. Thimphu Thimphu 79 185
2. Phuentsholing Chhukha 20 537
3. Gelepu Sarpang 9 199

Majandus Edit

Valuuta Edit

Rahaühik on Bhutani ngultrum (BTN; nu)

Kultuur Edit

Sport Edit

Rahvussport on vibulaskmine. Rahvuslik spordiala on ka rahvusvahelise kuulitõuke sarnane digor. Populaarsust on võitmas jalgpall. 2002 mängis Bhutani jalgpallikoondis Montserratiga, mida on kajastatud dokumentaalfilmis "The Other Final" (režii Johan Kramer). Matš toimus samal päeval kui Brasiilia ja Saksamaa vaheline maailmameistrivõistluste finaal. Mängu tegi eriliseks see, et sel ajal olid Bhutan ja Montserrat FIFA edetabeli kaks viimast meeskonda.

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Bhutan

Võeti kasutusele 1969. Lipp kujutab näoga vardast ära pööratud valget tiibadeta draakonit safrankollasel ja oranžil põhjal. Kollane sümboliseerib monarhiat, oranž Drukpa koolkonna kloostreid ja budismi. Valge kõuedraakoni (tiibeti Druk) kujutis on lipul seetõttu, et dzongkha keeles nimetatakse Bhutani Draakonimaaks. Valge sümboliseerib puhtust. Draakoni küüniste küljes on kalliskivid, mis sümboliseerivad rikkust. Kuule hoidev draakon on ka universumi sümbol. Ähvardavalt avatud suu sümboliseerib maad kaitsvaid jumalaid ja jumalannasid. Lipp on jaotatud vardapoolse külje alaosast lähtuva diagonaaliga pooleks, nii et moodustuvad ülemine safrankollane ja alumine oranž kolmnurk.

Vapp Edit

Emblem of Bhutan

Võeti kasutusele 1980. Ringikujuline vapp kujutab kahte ristatud teemantpiksenoolt lootose kohal. Piksenoolte kohal on kalliskivi ja kummalgi küljel kõuedraakon. Piksenooled sümboliseerivad ilmaliku ja vaimuliku võimu vahelist harmooniat. Piksenoolte kohal olev päikesevari sümboliseerib Bhutani rahva vaimulikku kaitset. Lootos sümboliseerib rahu ja puhtust. Isane ja emane kõuedraakon sümboliseerivad Bhutani dzongkhakeelset nime Drukyuel. Nad keerlevad ümber piksenooltest ratta.

Hümn Edit

Rahvushümn on "Druk tsendhen" ("Kõuedraakoni kuningriik"). Võeti kasutusele 1953. Viis Aku Tongmi, sõnad Gyaldun Thinley.