FANDOM

Position Alpha Ori

Betelgeuse asukoht Orioni tähtkujus (näidatud roosa noolega).

Betelgeuse (Alpha Orionis, lühendatult α Orionis või α Ori) on täht Orioni tähtkujus. See on heleduselt üheksas täht tähistaevas ja teine täht Orioni tähtkujus. See paistab selgelt nähtav punakana.

Betelgeuse on poolkorrapärane muutlik täht. Tema näiv heledus on vahemikus 0,2–1,2 tähesuurust, millega on see esimese suurusjärgu tähedest suurim muutuja. Ta oleks tähistaevas heledaim täht, kui inimese silm suudaks eristada valguse kõiki lainepikkusi. Betelgeuse märgib talvekuusnurga keskkohta. Tähe nimetus tuleb araabiakeelsest fraasist إبط الجوزاء (Ibt al-Jauzā'), mis tähendab 'Orioni käsi'. Araabia Y (millel on kaks punkti) ajasid keskaegsed tõlgid segamini Araabia B-ga, millega sai Betelgeuse esitähteks B.

Betelgeuse on M1–2 spektriklassi punane ülihiid ning on üks suurim ja heledaim vaadeldav täht. Ta on Päikesest ligi 1000 korda suurem. Kui Betelgeuse paikneks Päikesesüsteemi keskel, ulatuks ta ilmselt üle asteroidide vöö kuni Jupiteri orbiidini. Tema massi on raske hinnata, kuid see võib olla 7,7–20 Päikese massi. Betelgeuse kaugust Maast on umbes 640 valgusaastat. Tema keskmine absoluutne tähesuurus on umbes −5,85. Ta on ka üks suurima kiirgusvõimega tähti, kes kiirgab rohkem valgust, kui seda teeksid 100 000 Päikest.[1]

Betelgeuse on vähem kui 10 miljonit aastat vana, kuid ta on suure massi tõttu arenenud kiiresti. Ta on liikunud oma tekkekohast Orioni vöös läbi tähtedevahelise aine ülehelikiirusega 30 km/s. Betelgeuse on praegu tähearengu hilises staadiumis, plahvatades järgmise miljoni aasta jooksul II tüüpi supernoovana.

1920. aastal sai Betelgeuse teiseks täheks (Päikese järel), mille näiv nurkläbimõõt mõõdeti. Pärast seda on teadlased tähehiiu mõõtmiseks kasutanud erinevate tehniliste parameetritega teleskoopi, kuid sageli on tulemused olnud vastuolulised. Alates 1990. aastate uurimuste järgi on tähe nurkläbimõõduks saadud 0,043–0,056 kaarsekundit; ebatäpsus tuleneb tähe kalduvusest perioodiliselt kuju muuta. Kosmosesse purskuva massiivse gaasivoo tõttu on täht massi kaotamas.

Viited Edit