FANDOM

Berliner kongress

Anton von Werner. "Berliini kongress" (1881). Viimante istung Reichskanzleis 13. juulil 1878. Bismarcki kõrval on Ungari peaminister Gyula Andrássy ja Venemaa esindaja Pjotr Šuvalov, vasakul on Alajos Károlyi, Aleksandr Gortšakov ja Benjamin Disraeli

Balkans 1878

Piirid Balkani poolsaarel pärast Berliini lepingu sõlmimist

Berliini kongress oli 1878. aasta 13. juunist 13. juulini Berliinis toimunud Euroopa suurriikide kongress, mis peeti Saksamaa kantsleri Otto von Bismarcki eesistumisel. Kongressi kutsusid kokku Suurbritannia ja Austria-Ungari, et lahendada vastuolusid, mis tekksid pärast Vene-Türgi sõda (1877–1878) lõpetanud San Stefano rahulepingu sõlmimist.[1]

Peale Suurbritannia ja Austria-Ungari osalesid kongressil veel Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia, Venemaa ja Osmanite riik. Kreeka, Rumeenia, Serbia ja Montenegro suursaadikud said osaleda oma maade siseasjade käsitlemises, kuid ei olnud kongressi täievolilised liikmed.

Kongressil otsustati, et kärbitakse tunduvalt Venemaa võidu tulemusi. Bulgaaria jagati vastupidi Venemaa algsele soovile kolmeks: Bulgaaria põhjaossa moodustati Osmanite riigist vasallisõltuvuses olev Bulgaaria vürstiriik, Bulgaaria lõunaosa sai Osmanite riigi võimu alla kuuluv autonoomne Ida-Rumeelia provints ning Makedoonia koos Egeuse mere rannikuga jäi Osmanite riigile. Samal ajal kinnitati Serbia, Rumeenia ja Montenegro sõltumatust. Austria-Ungarile jäi õiguse okupeerida Bosnia ja Hertsegoviina.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 TEA entsüklopeedia 4. köide (2009). lk 92