FANDOM

Bütsants (kreeka keeles Βυζαντινή αυτοκρατορία / Byzantinè autokratoría) ehk Ida-Rooma keisririik oli riik, mis tekkis Rooma impeeriumi jagunemisel, hõlmates viimase idapoolse osa. Bütsantsi pealinn oli Konstantinoopol, tänapäeva Istanbul Türgis. Erinevalt Lääne-Rooma riigist, kus oli riigikeeleks ladina keel, oli selleks Bütsantsis kreeka ja riik oli orienteeritud kreeka kultuuril ja identiteedil.

Ajalugu Edit

Varane ajalugu (330-476) Edit

324 Rooma keiser Constantinus Suur tegi Rooma riigi pealinnaks Rooma asemel Byzantiumi linna ja nimetas selle ümber Konstantinoopoliks. 150 aastat hiljem pärast Rooma linna pikkamööda ülevõtnud germaani rahvad, ainus järelejäänud pealinnadest sai Konstantinoopol. Järelejäänud Ida-riigil oli väiksem territoorium, kui algsel Rooma riigil.

Riik raskustes (476-717) Edit

Sõjad läänes Edit

Bütsantsi riik püüdis tagasi võtta germaanlastelt Roomat ja Itaaliat. 530.-555. aastate vahel võideti mitu lahingut ja Rooma võeti lühikeseks ajaks tagasi. Germaanlased suurendasid aina enam oma võimu piirkonnas ja lõpuks kaotas Bütsants taas Itaalia osa. Raskemad ajad tulid siis, kui avaari ja slaavi rahvad tulid endale allutama tänapäeva Bulgaariat ja Kreekat. Järk-järgult pärast 560. aastaid vallutajad võitsid palju Balkanil. ...

Sõjad idas Edit

Pärast Lääne-Rooma hõivamist germaanlaste poolt, Bütsants jätkas kontrolli tänapäeva Egiptuses, Kreekas, Palestiinas, Süürias ja Türgis. Siiski teine impeerium Pärsia püüdis neid maid endale allutada. 224.-628. aastate vahel roomlased ja pärslased pidid palju lahinguid. Lõpuks olid pärslased löödud tänapäeva Iraagis antiik linna Ninive lähedal 627 pKr, võimaldades bütsantslastel hoida nende maid.

Pärast seda, ilmus teine vaenlane: araablased. Bütsantlased olid säästlikult kaotaud lahinguid pärslastega. Nad ei suutnud võidelda araablastega. 635. ja 645. aastate vahel kaotati Palestiina, Süüria ja Egiptus. Siiski kaitsesid bütsantlased Väike-Aasiat ja peatasid araablaste sissetungi.

Impeeriumi taastumine (717-1025) Edit

718 olid araablased võidetud väljaspool Konstantinoopoli, lõpetades araablaste ohu idas, kuid jättes Bütsantsi tõsiselt nõrgenenult. Bütsantslased algatasid läänes arvukalt rünnakuid bulgaarlaste vastu. Mõned nendest olid edukad, kuid teised mitte, kus hukkusid mitmed riigi keisrid. Aja jooksul oleks saanud Bütsantsi impeerium nõrgemaks, kui see oleks kaotanud väljaspool sissetungijaid oma maid.

Taastumine läänes Edit

Taastumine idas Edit

Impeeriumi langus (1025–1453) Edit

1025–1071 Edit

Turgide sissetung (1071-1091) Edit

Bütsantsi tõus (1091-1185) Edit

Bütsants taas nõrkustes (1185-1261) Edit

Turgid hõivavad Bütsantsi (1261-1453) Edit