FANDOM

Bela3

Béla III joonistus "Kaunistatud kroonikas"

Béla III (u. 1148 – 23 IV 1196) oli Ungari ja Horvaatia aastatel 1172–1196. Ta oli kuninga Géza II ja tema abikaasa Kiievi Eufrosiine teine poeg.

Umbes 1161 kinkis Eufrosiine Bélale hertsogkonna, mis hõlmas Horvaatia, Kesk-Dalmaatsia ja ilmselt ka Sirmiumi. Vastavalt rahulepingule tema venna, István III-ga, kes sai kuningas pärast oma isa 1162, ja Bütsantsi keisri Manuel I-ga, suundus Béla 1163 Konstantinoopoli. Ta sai endale nimeks Alexios ja keiser andis talle äsja loodud õukonnatiitli despoot. Ta kihlus keisri tütre Mariaga. Bela isalt saadud pärandus põhjustas aastatel 11641167 Bütsantsi keisririigi ja Ungari kuningriigi vahel relvastatud konflikte, kuna István III proovis takistada Bütsantsi Horvaatiat, Dalmaatsiat ja Sirmiumi enda kontrolli alla võtmast. Béla-Alexios, kes oli määratud keiser Manueli pärijaks 1165. aastal, võttis osa kolmest Bütsantsi sõjaretkest Ungari vastu. Tema kihlus keisri tütrega tühistati, kui Maria sai endale 1169 venna Alexiose. Keiser võttis Bélalt tema tiitli, andes talle madalama ausastme kaisari.

1172 suri István III ja otsustas Ungari naasta. Enne ärasõitu tõutas ta, et ei alustada kunagi sõda Bütsantsi vastu. Kuigi ungari kirikuvürstid ja isandad kuulutasid üksmeelselt Béla kuningaks, Esztergomi peapiiskop Lukács oli Béla kroonimisele vastu, kuna Béla olevat väidetavalt tegelenud simooniaga. Siiski kroonis Kalocsa peapiiskop ta 18 I 1173 paavst Aleksander III heakskiidul kuningaks.

Béla oli tülis oma noorema venna Gézaga, keda ta hoidis vangis üle kümne aasta. Pärast Manueli surma Bütsantsi keisririigis alguse saanud sisekonfliktist kasu võttes, vallutas Béla aastatel 11801181 tagasi Horvaatia, Dalmaatsia ja Sirmiu. Ta hõivas 1188 ka Galõtši vürstkonna, kuid kaotas selle kahe aastaga.

Béla toetas oma valitsusajal kirjalike andmete kogumist. 14. sajandi Ungari kroonikad märgivad isegi, et ta oli pädev Kuningliku Kantselei asutamises. Tema valitsusajal ehitati Esztergomi kuninglik palee, mis oli esimene näide Gooti arhitektuurist Kesk-Euroopas. Ta oli vastavalt oma tulude loendile oma aja Euroopa jõukaim monarh, kuid loendi tõepärasus on küsitav.