FANDOM

Athanasius Kircher's Atlantis

Athanasius Kircheri kaart Atlantisest selle arvatavas asukohas Altandi ookeanis. Teosest "Mundus Subterraneus" (1669). Kaardil asub lõuna üleval.

Atlantis on müütiline merre uppunud saar või manner, mille kohta on esimesena suurema ülevaate andnud Vana-Kreeka filosoof Platon oma kahes teoses "Timaios" ja "Kritias".[1]

Atlantise olemasolu kohta on kaks vastandlikku seisukohta. Esimese seisukoha järgi oli see arvatavalt muistne suur tsivilisatsioon, millest teati juba antiikajal. Teine seisukoht arvab, et tegu on väljamõeldisega, mis sümboliseerib kaotatud Eedeni aeda.[1]

Platon väitis oma teostes, et Atlantis oli saar, mis oli suurem kui Aasia ja Liibüa kokku. Selle elanikud olid vooruslikud, sõdurid väljaõppinud ja kuningad targad. Atlantisel asusid viljakad tasandikud, mida ümbritsesid mäed. Atlantist oli kunagi valitsenud merejumal Poseidon. Platon tõstis iseäranis esile väärismetalli orichalcum, mida Atlantises kaevandati ja mida kasutati hoonete kaunistamiseks. Tema sõnul jäi see väärtusel alla vaid kullale. Tema arvates õitses Atlantise tsivilisatsioon 9000 aastat enne enda aega.[1]

Kõige tavalisema uskumuse järgi hävis Atlantis korraga looduskatastroofi tõttu, misjärel kaudus Atlantis meresügavustesse. Atlantis võis olla ka lihtsalt nimi, mida kasutati mõne iidse kultuuri kohta. Atlantist on peetud ka kogu inimtsivilisatsiooni hälliks.[1]

Väga sageli on arvatud, et Atlantis oli Kreeta saarel asunud Minose kultuur, mis hävis Thera saare vulkaanipurske tõttu. Atlantise asukohaks on arvatud ka teisi kohti, mis asuvad väga erinavates piirkondades. Nendeks on muu hulgas Hispaania, Lõuna-Ameerika, Kariibi meri, Küpros ja Lõuna-Hiina meri.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Doncaster, Lucy; Farrington, Karen; Holland; Andrew (2007). Seletamatud lood, lk 272–275, Ersen. ISBN 978-9949-12-579-1.