FANDOM

Atlandi polaarhai
Somniosus microcephalus okeanos
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Kõhrkalad Chondrichthyes
Alamklass: Varilõpuselised Elasmobranchii
Ülemselts: Hailaadsed Selachomorpha
Selts: Ogahailised Squaliformes
Sugukond: Polaarhailased Somniosidae
Perekond: Polaarhai Somniosus
Liik: Atlandi polaarhai
Ladinakeelne nimetus
Somniosus microcephalus
(Bloch & J. G. Schneider, 1801)

Atlandi polaarhai (Somniosus microcephalus) on ogahailiste seltsi polaarhailaste sugukonda kuuluv hailiik.

Ta on lähedalt sugulane vaikse ookeani polaarhai (S. pacificus) ja lõuna-polaarhaiga (S. antarcticus).

Atlandi polaarhai teadusliku nimetuse Somniosus microcephalus andsid 1801. aastal Saksa loodusteadlased Marcus Elieser Bloch ja Johann Gottlob Theaenus Schneider. Perekonna nimetus Somniosus tähendab umbkaudses tõlkes 'magavat', mis kirjeldab hai aeglast liikumist. Liigiepiteet microcephalus tähendab sõna-sõnalt 'väikest pead'.[1]

Somniosus microcephalus distmap

Atlandi polaarhai levila

Atlandi polaarhai elab Atlandi ookeani põhjaosa ja Põhja-Jäämere vetes.

Atlandi polaarhai on üks suurimaid hai liike. Ta kasvab kuni 6,4 meetrit pikaks ja kaalub kuni 1000 kg, kuid suuremad isendid võivad olla kuni 7,3 meetrit pikad ja kaaluda üle 1400 kg. Keskmiselt on atlandi polaarhai umbes 2,4–5 meetrit pikk ja kaalub kuni 400 kg. Isased on emastest tavaliselt väiksemad. Ta on vaikse ookeani polaarhai kõrval üks pikemaid polaarhailasi. Tal on väike, ümar ninamik, väikesed silmad ning väga väikesed selja- ja rinnauimed. Lõpuseavad on liigi suuruse kohta võrdlemisi väga väikesed. Kehavärv võib ulatuda kahvatust kreemjashallist mustjaspruunini. Kere on tavaliselt ühtlase värvusega, kuid seljal võivad vahetevahel olla valged täpid või kahvatutumedad triibud.

Atlandi polaarhai üla- ja alalõualuu hambad on väga erinevad. Ülalõualuu hambad on väiksemad ja teravatipulised. Ülalõualuu hambaid on 48–52. Alalõualuu hambad on tihedasti üksteise vastas, laiad ja väikese sakiga, mis ulatub ülespoole. Alalõualuu hambaid on 50–52.[1]

Atlandi polaarhai on tippkiskja, kes toitub peamiselt kaladest. Ta ei pea kunagi jahti. Ta toitub väiksematest haidest, raidest, angerjatest, heeringatest, molavast, arktika paaliast, turskadest, meriahvenatest, võldastest, merivarblastest, merihuntidest ja lestadest.

Atlandi polaarhai on kõige pikema eluaega selgroogne loom. 2016. aastal 28 isendi põhjal tehtud uuring näitas, et nad elavad umbes 392 ± 120 aastaseks. Teadlased järeldasid veel seda, et atlandi polaarhai saavutab suguküpsuse umbes 150-aastaselt.[2]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 "Somniosus microcephalus". Flordia Museum of Natural History
  2. "IGILIIKUR: Atlandi polaarhai elab meist neli korda kauem". Õhtuleht. 19. august 2016