FANDOM

Archibald Menzies 1754-1842

Archibald Menzies (15 III 1754 Styx – 15 II 1842 Kensington) oli šoti botaanik, loodusteadlane ja kirurg.

Vanema venna Williamiga Edinburghi Kuninglikus Botaanikaaias töötades juhtis ta tähelepanu Edinburgh Ülikooli botaanikaprofesssorile dr John Hope'ile, kes julgustas teda sinna ülikooli meditsiini õppima minema. Pärast kirurgiameti omandamist oli Menzies Caernarfonis doktori abiline, hiljem Kuningliku Laevastiku abikirurg HMS Nonsuch pardal.

Menzies võttis osa ka mitmest ekspeditsioonist, sh kapten George Vancouveri ümbermaailmareisist HMS Discovery pardal (1791–1795). Ta avastas mitmeid uusi liike, nt tšiili araukaaria ja kukkurlehik. Hawaiil, 1794. aastal, jõudis ta leitnant Joseph Bakeri ja kahe teise mehega esimestena Mauna Loa tippu, kus Menzies mõõtis kaasaskantava baromeetri abil mäe kõrguseks 4134 meetrit (tegelik 4169 meetrit). Menzies saavutas tunnustust ka kirurgina, näiteks ei surnud üksi ekspeditsiooniliige reisi ajal haiguse tõttu.

Põhiosa tööst Kuninglikus Laevastikus tegi ta Lääne-India saarestikus. Pärast tööd Kuninglikus Laevastikus avas ta Londonis Notting Hillis arstipraksise.

Tema järgi on nimetatud muu hulgas taimeperekond mensiisia (Menziesia) ja hariliku ebatsuuga ladinakeelne nimetus Pseudotsuga menziesii.