FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
American graffiti ver1

Filmiplakat. Joonistanud Mort Drucker.

"Ameerika grafiti" ("American Graffiti") on 1973. aasta USA noortefilm. Filmi lavastas George Lucas, kes on ka üks stsenarist. Osades Richard Dreyfuss, Ron Howard, Paul Le Mat, Harrison Ford, Charles Martin Smith, Cindy Williams, Candy Clark, Mackenzie Phillips ja Wolfman Jack. Filmi tegevus leiab aset 1962. aasta Modestos Californias. Film vaatleb autoga lõbusõite ja rock'n'roll'i kultuuri, mis olid populaarsed Teise maailmasõja järgse beebibuumi aegse põlvkonna seas.

Ühel 1962. aasta hilissuve sumedal ööl tähistavad keskkoolilõpetajad oma muretu lapsepõlve lõppu ja võtavad sellest kõike mis võtta annab. Mööda tänavaid sõidetakse sihitult hiigelmõõtu limusiinidega, püütakse selgust saada oma armusuhetes, juuakse paberkotti peidetud pudelist viskit ja tungitakse vastassugupoole intiimsaladustesse. Jäänud on viimased päevad, mis veedetakse koos, sest juba varsti ootab noori tundmatu täiskasvanute maailm ja kooliskäimisest hoopis suuremad kohustused.

"Ameerika grafiti" toetub suuresti Lucase enda teismeliseaastatele 1960. aastate Modestos. Tal ei õnnestunud alguses filmi ideed mitmele filmitootjale selgelt esitada, kokkulepe õnnestus siiski saada filmistuudioga Universal Studios. Kuigi "Ameerika grafiti" leiab aset 1962. aasta Modestos, uskus Lucas, et linn oli kümne aasta liiga palju muutunud ja valis algselt peamise võttekohana San Rafaeli. Seal tekkisid aga pärast esimest võttepäeva mitmed probleemid ja suurem osa filmist seejärel tehti Petalumas, mis asub San Rafaelist paarikümne kilomeetri kaugusel.

Film esilinastus 2 VIII 1973 Locarno rahvusvaheline filmifestivalil Šveitsis ja jõudis USA-s kinolinadele 11 VIII 1973. Film pälvis laialdast tunnustust ja esitati parima filmi Oscarile. Lisaks sai see nominatsiooni parima lavastaja, naiskõrvalosatäitja, algupärase käsikirja ja parim filmitöötluse kategoorias. Film võitis parima muusika- või komöödiafilmi Kuldgloobuse ja Paul Le Mat kõige paljutõotavama uuetulija Kuldgloobuse. Filmi eelarve oli kõigest 777 000 dollarit, kuid see on saanud üheks kõigi aegade tulusamaks filmiks. "Ameerika grafiti" on hinnanguliselt sissetoonud üle 200 miljoni dollari. Aastal 1995 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.

Lucase valitud taustamuusika oli oluline igas stseenis meeleolu andmiseks, kuid ta tõdes, et autoriõiguste lubasid on raske saada ja seetõttu on silmatorkav näiteks Elvis Presley puudumine filmimuusikast. Laulude kasutamise õigus läks maksma umbes 90 000 dollarit, mis ei jätnud aga raha enam filmi enda laulu tegemiseks. Filmimuusika andis MCA Records välja albumil "41 Original Hits from the Soundtrack of American Graffiti".

1962. aastal aset leidev "Ameerika grafiti" esindab ühe ajastu lõppu Ameerika ühiskonnas ja kultuuris. Taustamuusika seob samuti varased rock and roll'i aastad (näiteks Bill Haley & His Comets, Elvis Presley ja Buddy Holly) ja 1960. aastate alguse Briti invasiooni (The Beatles). Film leiab aset enne Vietnami sõja algust ja John F. Kennedy tapmist ning enne vastandkultuuri kõrgaastaid. "Ameerika grafiti" kutsub esile inimkonna suhet masinatega, esindades selle aja autode tähtsust Ameerika kultuurile.

Film sai stardilavaks mitmele noorele näitlejale (Richard Dreyfuss, Harrison Ford ja hilisem filmilavastaja Ron Howard) ning teetähiseks teistele arvukatele noortefilmidele, mis peagi vallutasid kinoekraanid. 1979. aastal valmis filmile järg "More American Graffiti".

Tegelased Edit

  • Deby Celiz – Wendy
  • Lynne Marie Stewart – Bobbie Tucker
  • Terry McGovern – härra Wolfe
  • Kathleen Quinlan – Peg
  • Scott Beach – härra Gordon
  • John Brent – automüüüja
  • Del Close – mees baaris
  • Johnny Weissmuller Jr. – Badass #1
  • Susan Richardson – Judy
  • Kay Lenz – Jane
  • Joe Spano – Vic
  • Debralee Scott – Falfa tüdruksõber
  • Suzanne Somers – "blond" T-Bird-is
  • Flash Cadillac & the Continental Kids – Herbie and the Heartbeats

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies