FANDOM

Sāmoa Amelika (samoa)
Territory of American Samoa (inglise)
Flag of American Samoa.png
American Samoa on the globe (Polynesia centered).png
PealinnPago Pago
Ametlikud keeled inglise, samoa
Pindala
 -  Kogupindala 199 km2
Rahvaarv
 -  Rahvaarv 57 345 (2015)

Ameerika Samoa (samoa Amerika Sāmoa) on Ameerika Ühendriikide hallatav omavalitsuslik ala Vaikse ookeani lõunaosas Polüneesias. Territooriumil elab arvestuslikult 2015. aasta seisuga 57 345 inimest ja selle pindala on umbes 199 km². Ameerika Samoa pealinn on Pago Pago. Suurem osa Ameerika Samoa elanikest on Vaikse ookeani saarte päritolu. Enamik elanikest kõneleb samoa keelt, kuid suurem osa kõneleb ka inglise keelt.

Ameerika Samoal tekkis inimasustus umbes 800. aastal eKr. Eurooplased saabusid saartele 1722. aastal. 1830. aastatel alustati seal misjonitööd ja sellel on olnud suur mõju Samoa kultuurile. Sajandi vahetusel jagati Samoa saared Saksamaa ja USA vahel. Saksamaale kuulunud Lääne-Samoa on nüüd iseseisev Samoa. Ida-Samoad hakkas haldama USA sõjavägi. 1951. aastast on saari hallanud USA Siseministeerium.

Geograafia Edit

Afono Village NPS

Afono küla Tutuila saarel

Ameerika Samoa asub Vaikse ookeani lõunaosas Polüneesias. See on Ameerika Ühendriikide ainus ekvaatorist lõuna pool paiknev territoorium.

Ameerika Samoa koosneb viiest vulkaanilisest saarest (peasaar Tutuila ning Aunu'u, Ofu, Olosega ja Ta'ū) ja kahest korallsaarest (Rose'i ja Swainsi atoll). Aunu'u, Ofu, Olosega ja Ta'ū moodustavad Manu'a saarerühma. Territooriumi kogupindala on 199 km², siseveed puuduvad. Piirkonnas on intensiivne erosioon. Ofu ja Olosega vulkaanid on mõnevõrra aktiivsed, kuid nad ei ole pursanud alates 19. sajandist.

Pealinn Pago Pago asub strateegilises kohas. Pago Pagol on looduslik süvasadam, mida ümbritsevad Mount Alava, Mount Matafao ja Rainmakeri mägi. Mount Matafao tipp (653 m) on Tutuila saare kõrgeim koht. Ameerika Samoa kõrgeim mägi on Mount Lata (966 m) Ta'ū saarel. Veerand territooriumi maa-alast on haritav maa.

Falealupo sunset, Samoa

Päikeseloojang Falealupo külas

Ameerika Samoas valitseb troopiline mereline kliima, mida mahendab kagupassaat. Kuiv aastaeg kestab maist oktoobrini ja niiske aastaaeg novembrist aprillini. Kliima on kuum ja niiske. Aastane sademete hulk on umbes 3000 mm. Õhutemperatuuri muutused ei ole aastaajati suured, aasta keskmine õhutemperatuur on 28 °C. Merevee keskmine temperatuur on 28–30°C. Detsembrist märtsini esineb taifuune.

Tutuila ja Manu'a saar on kaetud vihmametsga. Inimasustega ja haritava maaga piirkondi on vähe, sest rannikuorud on kitsad ning orgude põhjad on ebatasased. Suurem osa küladest asub liivarandadel, madalal rannikul ja riffidel. Ameerika Samoa rahvuspark on USA ainus rahvuspark Vaikses ookeanis.