FANDOM

SagittariusCC

Amburi tähtkuju tähistaevas

Ambur (ladina Sagittarius) on ekliptikas asuv tähtkuju. See on üks kaheteistkümnest sodiaagitähtkujust.

Ambur on ekliptika tähtkujudest kõige lõunapoolsem asudes Skorpioni ja Kaljukitse vahel. Linnutee näib Amburi tähtkujus kõige tihedam, sest seal asub meie galaktika keskpunkt. Intensiivse raadiolaine allikas, mida tuntakse Sagittarius A* nime all, arvatakse asuvat Linnutee keskpunktiks.

Tähtkuju heledaim täht on Epsilon Sagittarii ehk Kaus Australis tähesuurusega 1,85.

Sidney Hall - Urania's Mirror - Sagittarius and Corona Australis, Microscopium, and Telescopium

Amburi tähtkuju illustratsioon koos Lõunakrooni], Mikroskoobi ja Teleskoobiga. Autor Sidney Hall. Urania's Mirror (1824).

Tähtkujus paiknevad muuhulgas Laguuni udukogu (Messier 8), Oomega udukogu (Messier 17), Trifiidi udukogu (Messier 20) ja Punase Ämbliku udukogu (NGC 6537).

Amburi tähtkuju tunti juba Vanas Babüloonias ja Vana-Kreekas. Kreeka müüdi kohaselt on Ambur kentaur Cheiron, kelle Zeus taevasse tõstis.

Amburi tähtkujust arvatakse pärit olevat 1977. aastal vastu võetud väga tugev maaväline signaal, mis on tuntud Wow!-signaalina.