FANDOM

Alexis I of Russia (1670s, Ptuj Ormož Regional Museum)

Aleksei I Mihhailovitš. Tundmatu autor.

Aleksei I Mihhailovitš Romanov ehk Aleksei Mihhailovitš (19. märts [vkj 9. märts] 1629 Moskva – 8. veebruar [29. jaanuar] 1676 Moskva) oli Venemaa tsaar 1645. aastast kuni surmani.

Ta sündis tsaar Mihhail I Fjodorovitši ja tema teise abikaasa Jevdokia Strešneva pojana. Ta tõusis troonile 16-aastaselt pärast isa surma. Tema valitsuse alguses haaras võimu enda kätte Aleksei kasvataja bojaar Boriss Morozov, kes oli avatud Lääne ideedele, kuid ta saadeti Moskvast välja pärast 1648. aastal toimunud rahvaülestõusu, mille ajendiks oli soola hinna tõstmine.

Valitsusajal koostas ja algatas ta mitmeid seaduseid ja dokumente, sealhulgas Venemaa seaduste kogu Maakogu seadustik (Соборное уложение), mille alusel loeti näiteks talupojad sunnismaiseks. Lisaks allutas ta Vene riigile seni kreeka kiriku võimu all olnud Vene Õigeusu Kiriku.

Tema välispoliitikat ilmestasid sõjad Poolaga (1654–1667) ja Rootsiga (1656–1658).

Aleksei I Mihhailovitš oli abielus kaks korda ning tal oli 16 last, teiste seas tsaarid Fjodor III, Ivan V ja Peeter Suur ning Sofja Aleksejevna, kes valitses aastatel 16821689 oma vendade regendina.

Eelnev:
Mihhail I Fjodorovitš
Venemaa tsaar
16451676
Järgnev:
Fjodor III