FANDOM

Abruka on saar Liivi lahes Saaremaa lõunaranniku lähedal, Kuressaarest 6 km lõunas. Kuulub halduslikult Kaarma valda. Pindala on 8,78 km². Abrukal on 12 püsielanikku; elanike arv on suviti palju suurem. Abrukat ümbritseb 16 väikest saart ja laidu, neist tuntumad on Vahase, Kasselaid ja Linnusitamaa.

Loodus Edit

⅔ saarest katab looduskaitsealune lehtpuumets. Saarel kasvab ka harilik tamm, harilik pärn ja Eestis haruldane harilik jugapuu. Haruldastest taimedest kasvab veel saarel nt harilik luuderohi ja varjulill. Saar on tuntud pähklipuude poolest. Saarel elavad mõned metskitsed, kes toodi Abrukale 1876 Kuramaalt. Nad kadusid peaaegu täielikult maailmasõdade ajal, kuid sellest ajast on nende positsioon taastatud. Saarele on tulnud mandrilt põder ja metssiga, millest viimane on muutunud probleemiks, sest nad hävitavad aedu. Abrukal on Natura 2000 963,3 ha suurune loodusala. Saarel on Abruka ülemine tuletorn ja Abruka sihi alumine tulepaak. Saarel on sadamahoones asuv raamatukogu, saare vanimas hoones Abruka Majas asuv muuseum ja parvlaeva Estonia katastroofi monument.

Ajalugu Edit

Abruka tekke kohta on mitu muistendit. Esmamaining saare kohta pärineb keskajast, mil toona Saare-Lääne piiskopkonnale kuulunud saarele rajati hobusekasvandus ja hiljem karjamõis (Abro). Esimesed talupojad tulid saarele 18. saj-l, kuid talurahva asustus saarel oli ebasoosingus, sest selle läbi oleks kannatanud saare karjamõisa heina- ja marjamaad. 1883–1972 tegutses saarel algkool. Saarel on sündinud kirjanikest kaksikvennad Jüri ja Ülo Tuulik.