FANDOM

Aafrika õlipalm
Elaeis guineensis MS 3467
Aafrika õlipalmi istandus Kamerunis
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Üheidulehelised Liliopsida
Selts: Palmilaadsed Arecales
Sugukond: Palmilised Arecaceae
Alamsugukond: Arecoideae
Perekond: Õlipalm Elaeis
Liik: Aafrika õlipalm
Ladinakeelne nimetus
Elaeis guineensis
Jacq.

Aafrika õlipalm (Elaeis guineensis) on palmiliste sugukonda kuuluv taimeliik. Lääne-Aafrikast pärit aafrika õlipalm on peamine palmiõli allikas.

Aafrika õlipalm on lähedalt suguluses Lõuna-Ameerikas kasvatatava ameerika õlipalmiga (E. oleifera) ja mõnevõrra kaugemalt õli-ataaleapalmiga (Attalea maripa), millest mõlemast toodetakse samuti palmiõli.

Aafrika õlipalmi hakati kasutama juba ligi 5000 aastat tagasi Lääne-Aafrikas. 19. sajandil avastasid arheoloogid palmiõli ühest Abydoses asuvast hauast. On arvatud Egiptusesse viisid õlipalmi Araabia kaupmehed.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1753. aastal Hollandi botaanik Nikolaus Joseph von Jacquin. Liigiepiteet guineensis osutab Guinea piirkonnale Lääne-Aafrikas.

1848. aastal viidi aafrika õlipalm Jaava saarele ja 1910. aastal Malaiasiasse. Tänapäeval on seda naturaliseeritud veel Madagaskaril, Sri Lankal, Sumatral, Kesk-Ameerikas, Lääne-Indias ning paljudel India ja Vaikse ookeani saartel.

Oilpalm malaysia

Õlipalmiistandus Malaisias

Kuna ühelt hektarilt võib saada kümme korda rohkem palmiõli kui teistelt õlikultuuridelt, on ta kõige tõhusam õlitaim. Õlipalmi kõige saagikamad sordid annavad kuni kaheksa tonni õli hektari kohta.[1]

Kuigi õlikultuuride kasvupinnast oli 2012. aasta seisuga õlipalmiistanduste all umbes 5,5%, andsid need 32% maailma õlide ja rasvade kogutoodangust. Palmiõli tootmine kasvab maailmas kiiresti, ulatudes praeguseks juba ligi 53 miljoni tonnini aastas. Kõige suurimad palmiõli tootjad on Indoneesia ja Malaisia, kes annavad üle 90% palmiõli toodangust.[1]

Õlipalmi saadakse nii Aafrika õlipalmi seemnete viljalihast kui ka tuumast.[1]

Riigid, kus asuvad ulatuslikud aafrika õlipalmi istandused, raadatakse väga suurel ulatusel metsasi, mis asendtakse istandustega.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Liiber, Ülle; Kull, Ain; Rootsmaa, Vaike; Pragi, Uudo (2017). Geograafia gümnaasiumile. III kursus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto, lk 37. ISBN 978-9949-460-27-4.