Raamaturott Viki
Advertisement

2021. aasta (MMXXI) on 21. sajandi 21. aasta.

Sündmused[]

Poliitika ja maailmasündmused[]

  • 5. jaanuar – Saudi Araabia avas piiri Katariga, lõpetades kolm aastat kestnud diplomaatilise kriisi.
  • 5. jaanuar – Demokraatlik Partei saavutas võiduga Georgia osariigis toimunud valimistel kontrolli USA Senati üle.

Protesteerijad USA Kapitooliumi ees

  • 6. jaanuar – Donald Trumpi toetajad tormasid USA Kapitooliumi, häirides presidendivalimiste tulemuste kinnitamist ja sundisid USA Kongressi evakueeruma.
  • 13. jaanuar – USA Esindajatekoda hääletas Donald Trumpile süüdistuse esitamise poolt, millega sai Trump USA esimeseks presidendiks, keda on püütud kaks korda tagandada.[1]
  • 14. jaanuar – Yoweri Museveni valiti tagasi Uganda presidendiks.
  • 15. jaanuar – Hollandi peaminister Mark Rutte ja tema valitsus astusid lapsetoetust skandaali tõttu tagasi.[2]
  • 18. jaanuar – Faustin-Archange Touadéra valiti teiseks ametiajaks tagasi Kesk-Aafrika Vabariigi presidendiks.
  • 20. jaanuar – Joe Biden astus ametisse Ameerika Ühendriikide 46. presidendina.
  • 23. jaanuar – Venemaal algasid enam kui 120 linnas meeleavaldused Aleksei Navalnõi vahistamise vastu.

Kaja Kallas

  • 26. jaanuar – Kaja Kallas sai pärast Jüri Ratase tagasiastumist Eesti esimeseks naispeaministriks.
  • 1. veebruar – Myanmaris toimunud sõjalise riigipöörde käigus kõrvaldati ametist riiginõunik Aung San Suu Kyi.
  • 7. veebruar – Liechtensteinis toimunud parlamendivalimistel saavutasid kaks suurimat erakoda riigi parlamendis Landtag mõlemad kümme kohta.

Mario Draghi

  • 13. veebruar – Mario Draghi sai pärast Giuseppe Conte tagasiastumist Itaalia peaministriks.
  • 13. veebruar – USA Senat vabastas endise presidendi Donald Trumpi põhiseadusevastase kuriteo süüdistusest.[3]
  • 17. märts – Ametisolev Tansaania president John Magufuli suri 61-aastaselt. Tema asemele asus senine asepresident Samia Suluhu, kellest sai Tansaania esimene naispresident.
  • 30. märts – Põhja-Iirimaal lojalistide aladel puhkesid rahutused.
  • 4. aprill – Senine presidendi kohusetäitja Vjosa Osmani valiti Kosovo presidendiks.
  • 11. aprill – Guillermo Lasso valiti Ecuadori presidendiks.
  • 19. aprill – Miguel Díaz-Canel valiti Kuuba Kommunistliku Partei esimeseks sekretäriks, asendades Raúl Castro.

Idriss Déby

  • 20. aprill – Tšaadi president Idriss Déby hukkus võitluses mässuliste vastu.
  • 28. aprill – Kõrgõzstani ja Tadžikistani piiril toimunud paar päeva väldanud sõjalises kokkupõrkes hukkus vähemalt 46 inimest.
  • 3. mai – Colombia president Iván Duque Márquez loobus kavandatud maksureformist pärast riigis mitu päeva väldanud ja vähemalt 19 inimelu nõudnud meeleavaldusi.
  • 6. mai – Seoses pingete eskaleerumisega Jeruusalemmas toimunud rahutuse tõttu puhkesid Iisraeli ja Gaza tsoonis olevate Palestiina relvarühmituste vahel õhu- ja raketirünnakud, mille tõttu hukkus enam kui 200 inimest.
  • 17. mai – Samoa Ülemkohus kinnitas sama aasta aprillis toimunud parlamendivalimiste tulemused, mille kohaselt saavutas võidu Naomi Mataʻafa juhitud opositsioonipartei FAST.
  • 21. mai – Kaks nädalat kestnud Iisraeli-Palestiina kriisis kuulutati välja vaherahu.
  • 24. mai – Mali president Bah Ndaw ning riigi peaminister ja kaitseminister vahistati sõjaväelises riigipöördes.
  • 26. mai – Bashar al-Assad valiti tagasi Süüria presidendiks.

Naftali Bennett

  • 13. juuni – Iisraelis moodustati uus valitsus, kus peaministriks sai Naftali Bennett, lõpetades Binyamin Netanyahu 12 aastast kestnud valitsusaja.

Ebrahim Raisi

  • 18. juuni – Ebrahim Raisi valiti Iraani presidendiks.
  • 20. juuni – Armeenia parlamendivalimistel saavutas võidu peaminister Nikol Pašinjani juhitud valitsev partei Ühiskondlik Kokkulepe.
  • 9. juuli – Lõuna-Aafrika Vabariigis puhkesid seoses endise presidendi Jacob Zuma vangi mõistmisega meeleavaldused, milles hukkus vähemalt 337 inimest ja arreteeriti üle 3400 inimese.
  • 11. juuli – Kuubas puhkesid keset toidunappust ja koroonaolukorra halvenemist valitsusvastased meeleavaldused.
  • 11. juuli – Bulgaarias toimunud erakorralistel parlamendivalimistel võitis enim parlamendikohti erakond On Selline Rahvas.
  • 11. juuli – Moldova parlamendivalimised võitis Tegevuse ja Solidaarsuse Partei.
  • 13. juuli – Nepali ülemkohus määras riigi peaministriks Sher Bahadur Deuba.
  • 19. juuli – Pedro Castillo kuulutati Peruu presidendivalimiste võitjaks.
  • 26. juuli – Saint Lucia üldvalimised võitis Philip Pierre'i juhitud Saint Lucia Tööpartei.
  • 12. august – Sambia presidendiks valiti Hakainde Hichilema.
  • 15. august – Afganistani pealinn Kabul langes Talibani kätte, riigi president Ashraf Ghani põgenes riigist.
  • 21. august – Ismail Sabri Yaakob määrati Malaisia peaministriks.

Alpha Condé

  • 5. september – Guineas toimunud sõjalise riigipöörde käigus kukutati riigi president Alpha Condé.
  • 5. september – São Tomé ja Príncipe presidendiks valiti Carlos Vila Nova.
  • 8. september – Maroko üldvalimistel saavutas parima tulemuse ärimees Aziz Akhannouchi juhitud Rahvuslik Iseseisvuspartei (RNI).

Terrorirünnakud ja muud rünnakud[]

  • 26. veebruar – Nigeerias Zamfara osariigis röövisid relvastatud kurjategijad 279 koolitüdrukut, kes vabastati 2. märtsiks.
  • 16. märts – USA-s Atalanta ümbruses massaažisalongides toimunud tulistamistes hukkus kaheksa inimest.
  • 24. märts – Islamistlikud mässulised hõivasid Palma linna Mosambiigis ning tapsid vähemalt paarkümmend tsiviilisikut.
  • 6. mai – Maldiivide parlamendi spiiker ja endine president Mohamed Nasheed ning neli teist said vigastada riigi pealinnas Malés toimunud autopommiplahvatuses.
  • 8. mai – Afganistani pealinnas Kabulis toimus kooli juures pommiplahvatus, hukkus 85 ja sai vigastada üle 140 inimese.
  • 11. mai – Venemaal Kaasanis toimunud koolitulistamises hukkus kümme inimest.
  • 4.–5. juuni – Burkina Fasos Yagha provintsis asuvale kahele külale korraldatud rünnakutes hukkus vähemalt 174 inimest.

Jovenel Moïse

  • 7. juuli – Mõrvati Haiti president Jovenel Moïse.
  • 26. august – Afganistanis Kabuli lennujaamas toimus evakueerimisoperatsiooni ajal enesetapurünnak, hukkus vähemalt 183 inimest.

Tehnika ja teadussaavutused[]

  • 17. jaanuar – LauncherOne sai esimeseks raketiks, mille vedelkütusega lennuk orbiidile saatis.
  • 10. veebruar – Hiina kosmosesond Tianwen-1 jõudis Marsi orbiidile. Päev varem oli eraldi jõudnud Marsi orbiidile Araabia Ühendemiraatide kosmosesond Hope.

Perseverance koos Ingenuityga

  • 18. veebruar – NASA kulgur Perseverance maandus koos droon-kopter Ingenuityga edukalt Marsi pinnal.
  • 8. aprill – Arheoloogid teatasid Vana-Egiptuse linna Ateni avastamisest.
  • 19. aprill – NASA droon-kopter Ingenuity lendas Marsil esimese inimeste valmistatud õhusõidukina teisel planeedil.[4]
  • 29. aprill – Hiina saatis orbiidile tulevase Tiangongi kosmosejaama esimese mooduli.
  • 14. mai – Hiina Riikliku Kosmoseameti kosmosemissiooni Tianwen-1 kulgur maandus edukalt Marsi pinnal.
  • 7. juuni – NASA kosmosesond Juno möödus Jupiteri kaaslasest Ganymedesest.
  • 17. juuni – Hiina saatis Shenzhou kosmoseprogrammi raames esimese meeskonna Tiangongi kosmosejaama.
  • 22. juuli – USA-s Texase osariigis asuvast Corn Ranchi kosmosesadamast startis Blue Origini lend NS-16, mille pardal viibinud Wally Funkist sai vanim ja Oliver Daemenist noorim kosmoses käinud inimene.
  • 9. august – Valitsustevaheline Kliimamuutuste Nõukogu avaldas raporti, mille kohaselt kliimasoojemine hoogustub.[5]

Õnnetused ja katastroofid[]

  • 9. jaanuar – Indoneesia reisifirma reisilennuk Boeing 737-524 62 inimesega pardal kukkus Jakarta põhjaranniku lähedal alla.
  • 15. jaanuar – Indoneesias Sulawesi saarel toimunud maavärinas hukkus vähemalt 45 ja sai vigastada üle 800 inimese.
  • 7. veebruar – Indias Uttarakhandi osariigis murdus lahti liustik, vallandades jõkke paiskudes tulvaveed ja mudalaviinid, mille tagajärjel hukkus 32 ja jäi kadunuks ligi 200 inimest
  • 13.–17. veebruar – Põhja-Ameerikat tabanud talvetormis hukkus vähemalt 47 inimest ning miljonid inimesed jäid ilma puhta joogivee või elektrita.
  • 7. märts – Ekvatoriaal-Guineas Bata linnas toimunud mitmes plahvatuses hukkus vähemalt 105 ja sai vigastada üle 600 inimese.
  • 18. märts – Uus-Lõuna-Walesi osariiki Austraalias tabanud üleujutuste tõttu oli sunnitud 18 000 inimest kodudest evakueeruma.
  • 22. märts – Bangladeshis Cox's Bazari linna lähedal asuvas rohingjade laagris toimunud tulekahjus hukkus vähemalt 15 inimest.

Ever Given Suessi kanalit blokeerimas

  • 23. märts – Suessi kanalis jooksis karile kaubalaev Ever Given, mille tagajärjel kanalis liiklus peatus. Laev saadi liikuma kuus päeva hiljem.
  • 2. aprill – Taiwanil sõitis reisirong rööbastelt välja. Õnnetuses hukkus vähemalt 50 inimest.
  • 5. aprill – Indoneesiat ja Ida-Timori tabanud tsükloni Seroja tõttu hukkus vähemalt 150 inimest.
  • 8. aprill – Kariibi meres Saint Vincenti saarel hakkas purskama La Soufrière'i vulkaan, mille tagajärjel evakueeriti ligi 20 000 inimest.
  • 21. aprill – Bali meres uppus Indoneesia laevastiku allveelaev KRI "Nanggala". Hukkus 53 meeskonnaliiget.
  • 24. aprill – Iraagis Bagdadis asuvas koroonahaigete haiglas toimunud tulekahjus hukkus vähemalt 82 inimest.
  • 30. aprill – Iisraelis Meroni mäel usufestivali ajal toimunud rüseluses tallati surnuks vähemalt 45 inimest.
  • 3. mai – Mehhiko pealinnas Méxicos kukkus kokku metrooviadukt, hukkus vähemalt 24 ja sai vigastada üle 70 inimese.
  • 17. mai – Indias maabus tsüklon Tauktae, mille tagajärjel hukkus vähemalt 170 ja jäi kadunuks veel üle 80 inimese.

Darwini kaar 2006. aastal

  • 17. mai – Galápagose saartel asuv Darwini kaar kukkus loodusliku erosiooni tagajärjel kokku.
  • 22. mai – Kongo Demokraatlikus Vabariigis hakkas purskama Nyiragongo vulkaan, mille laavavool jõudis välja Goma linnani.
  • 22. mai – Hiinas Gansu provintsis toimunud ultramaratonil hukkus ekstreemsete ilmaolude tõttu 21 osalejat.
  • 23. mai – Itaalias Lago Maggiore lähedal toimunud köisraudteeõnnetuses hukkus 14 inimest.
  • 26. mai – Nigeerias Nigeri jõel toimunud paadiõnnetuses hukkus vähemalt 76 inimest.
  • 2. juuni – Iraani mereväe tanker IRIS Kharg süttis Omaani lahes Jāski linna lähedal põlema ja uppus.
  • 2. juuni – Konteinerlaev X-Press Pearl uppus Sri Lanka linna Colombo lähedal, lekitades lämmastikhapet ja naftat, mille tagajärjel tekkis tõsine keskkonnakatastroof.
  • 7. juuni – Pakistanis Sindhi provintsis toimunud kahe rongi kokku põrkes hukkus vähemalt 63 inimest.
  • 24. juuni – USA-s Miami lähedal kukkus kokku kortermaja, hukkus vähemalt 97 inimest.
  • 30. juuni – Põhja-Ameerika kirdeosa tabanud kuumalaine tõttu oli surnud vähemalt 480 inimest.
  • 4. juuli – Filipiinide õhuväe lennuk Lockheed C-130 Hercules purunes maandumisel Jolo saarel. Hukkus vähemalt 53 inimest.
  • 6. juuli – Venemaal Kamtšatka poolsaarel sõitis reisilennuk Antonov An-26 Palana lennujaamale lähenedes vastu mäekülge. Hukkusid kõik pardal viibinud 28 inimest.

Üleujutus Hollandis Valkenburg aan de Geulis

  • 12. juuli – Lääne-Euroopat tabanud üleujutustes hukkus vähemalt 217 inimest.
  • 16.–31. juuli – Hiinat, Jaapani ja Filipiine tabanud taifuuni In-fa ja sellega kaasnenud üleujutuste tõttu hukkus üle 300 inimese.
  • 28. juuli – Maharashtra osariiki Indias tabanud üleujutustes oli hukkunud üle 250 inimese.
  • 1. august – Türgi lõunaosa tabanud ulatuslikes metsatulekahjudes oli hukkunud vähemalt kaheksa inimest.

Maavärina tagajärjed Haitil

  • 14. august – Haitit tabas 7,2-magnituuduline maavärin, milles hukkus üle 2200 inimese.
  • 29. august – Orkaan Ida põhjustas USA-s ulatuslikke üleujutusi. Hukkus vähemalt 56 inimest.
  • 8. september – Indoneesias Tangerangis asuvas vanglas toimunud tulekahjus hukkus 41 kinnipeetavat.

Õigus ja kuritegevus[]

  • 4. jaanuar – Suurbritannia kohus keelas Julian Assange'i väljaandmise Ameerika Ühendriikidele, misjärel pakkus Mehhiko talle poliitilist varjupaika.
  • 8. jaanuar – Venezuela pealinnas Caracases toimunud politseioperatsiooni käigus hukkus 23 inimest.
  • 7. mai – USA suurimat kütusetorustikku Colonial Pipeline'i tabanud küberrünnaku tõttu tekkis mitmes riigi kaguosa osariigis märkimisväärne kütusepuudus.[6]
  • 23. mai – Valgevene võimud sundisid Ateenast Vilniusesse teel olnud reisilennuki maanduma Minskis, et vahistada lennukis olnud ajakirjanik Raman Pratasevitš.
  • 26. mai – Haagi ringkonnakohus andis naftatootmiskontsernile Royal Dutch Shell korralduse vähendada selle süsinikdioksiidi heitkogust 2030. aasta lõpuks 45 protsenti.
  • 28. mai – Kanadas Briti Columbia provintsis Kamloopsis leiti endise põlisrahvaste internaatkooli alalt 215 lapse säilmed.
  • 24. juuni – Kanadas Saskatchewani provintsis teatati endise põlisrahvaste internaatkooli alalt 751 märgistamata haua avastamisest.
  • 20. aprill – Ameerika politseinik Derek Chauvin mõisteti George Floydi tapmise eest 22,5 aastaks vangi.
  • 29. juuni – Lõuna-Aafrika Vabariigi endine president Jacob Zuma mõisteti kohtukutse eiramise eest 15 kuuks vangi.

Kunst ja kultuur[]

Muusika[]

  • 14. märts – 63. Grammy auhindade jagamisel oli nelja auhinnaga edukaim Beyoncé, kellest sai selle tulemusena kokku 28 auhinnaga Grammyde ajaloo pärjatuim naisartist.
  • 22. mai – Hollandis Rotterdamis toimunud 65. Eurovisiooni lauluvõistluse finaalkontserdi võitis Itaalia ansambel Måneskin lauluga "Zitti e buoni".

Filmindus[]

  • 25. aprill – 93. Oscarite jagamisel võitis kolm auhinda Hiina filmilavastaja Chloé Zhao film "Nomaadimaa" ("Nomadland"), sh parima filmi auhinna.

Sport[]

  • 6. veebruar – Ameerika jalgpalli kõrgliiga NFL-i finaalmängu Super Bowli võitis Tampa Bay Buccaneers, alistades eelmise aasta võitja Kansas City Chiefsi.
  • 18. juuni – Ameeriklane Ryan Crouser püstitas kuulitõukes uue maailmarekordi, kui tõukas 23.37.
  • 7. juuli – Jäähokiklubi Tampa Bay Lightning tuli teist aastat järjest Stanley karika võitjaks, alistades finaalseerias Montreal Canadiensi.
  • 11. juuli – Itaalia jalgpallikoondis tuli teist korda Euroopa meistriks, alistades finaalis Inglismaa koondise.
  • 20. juuli – Korvpalliklubi Milwaukee Bucks tuli 50 aasta pikkuse vaheaja järel teist korda NBA meistriks, alistades finaalseerias Phoenix Sunsi.

2020. aasta suveolümpiamängude avatseremoonia

  • 23. juuli – Jaapani pealinnas Tōkyōs algasid kuni 8. augustini kestnud XXXII suveolümpiamängud.
  • 1. august – Venezuela sportlane Yulimar Rojas tuli Tōkyō suveolümpiamängudel kolmikhüppes olümpiavõitjaks uue maailmarekordiga 15.67.
  • 3. august – Norra sportlane Karsten Warholm tuli Tōkyō suveolümpiamängudel 400 meetri tõkkejooksus olümpiavõitjaks uue maailmarekordiga 45,94.
  • 4. august – USA sportlane Sydney McLaughlin tuli Tōkyō suveolümpiamängudel naiste 400 meetri tõkkejooksus olümpiavõitjaks uue maailmarekordiga 51,46.

Surnud[]

Phil Spector

Carlos Menem

Prints Philip

Michael Collins

B. J. Thomas

Charlie Watts

  • 3. jaanuar – Gerry Marsden, inglise laulja (78)
  • 11. jaanuar – Sheldon Adelson, USA ettevõtja (87)
  • 16. jaanaur – Phil Spector, USA muusikaprodutsent (81)
  • 22. jaanuar – Hank Aaron, USA pesapallur (86)
  • 23. jaanuar – Hal Holbrook, USA näitleja (95)
  • 26. jaanuar – Cloris Leachman, USA näitleja (94)
  • 28. jaanuar – Paul J. Crutzen, Hollandi keemik (87)
  • 28. jaanuar – Cicely Tyson, USA näitleja ja modell (96)
  • 5. veebruar – Christopher Plummer, Kanada näitleja (91)
  • 6. veebruar – George P. Shultz, USA majandusteadlane, diplomaat ja ettevõtja (91)
  • 9. veebruar – Chick Corea, USA džässpianist ja -helilooja (79)
  • 11. veebruar – Leslie E. Robertson, USA insener (92)
  • 11. veebruar – Isadore Singer, USA matemaatik (96)
  • 13. veebruar – Juri Vlassov, Nõukogude Liidu tõstja (85)
  • 14. veebruar – Carlos Menem, Argentina president (90)
  • 2. märts – Bunny Wailer, Jamaica muusik (73)
  • 17. märts – John Magufuli, Tansaania president (61)
  • 22. märts – Elgin Baylor, USA korvpallur (86)
  • 23. märts – George Segal, USA näitleja (87)
  • 25. märts – Beverly Cleary, USA kirjanik (104)
  • 25. märts – Larry McMurtry, USA kirjanik (84)
  • 25. märts – Bertrand Tavernier, prantsuse lavastaja ja stsenarist (79)
  • 28. märts – Didier Ratsiraka, Madagaskari president (84)
  • 4. aprill – Robert Mundell, Kanada majandusteadlane (88)
  • 6. aprill – Hans Küng, Šveitsi teoloog ja vaimulik (93)
  • 9. aprill – prints Philip, kuninganna Elizabeth II abikaasa (99)
  • 9. aprill – Ramsey Clark, USA jurist ja poliitik (93)
  • 19. aprill – Jim Steinman, USA laulukirjutaja ja muusikaprodutsent (73)
  • 20. aprill – Idriss Déby, Tšaadi president (68)
  • 21. aprill – Walter Mondale, USA poliitik (93)
  • 26. aprill – Tamara Press, Nõukogude Liidu kergejõustiklane (83)
  • 28. aprill – Michael Collins, USA astronaut (90)
  • 1. mai – Olympia Dukakis, USA näitleja (89)
  • 19. mai – Lee Evans, USA kergejõustiklane (74)
  • 25. mai – John Warner, USA poliitik (94)
  • 27. mai – Carla Fracci, itaalia baleriin (84)
  • 28. mai – Mark Eaton, USA korvpallur (64)
  • 29. mai – B. J. Thomas, USA laulja (78)
  • 4. juuni – John Malcolm Patterson, USA poliitik (99)
  • 13. juuni – Ned Beatty, USA näitleja (83)
  • 26. juuni – Mike Gravel, USA poliitik (91)
  • 29. juuni – Donald Rumsfeld, USA poliitik (88)
  • 5. juuli – Richard Donner, USA filmilavastaja (91)
  • 5. juuli – Vladimir Menšov, vene näitleja ja filmilavastaja (81)
  • 5. juuli – Raffaella Carrà, Itaalia laulja, näitleja ja telesaatejuht (78)
  • 7. juuli – Carlos Reutemann, Argentina vormelisõitja (79)
  • 26. juuli – Mike Enzi, USA poliitik (77)
  • 28. juuli – Dusty Hill, USA kitarrist ja laulja (79)
  • 29. juuli – Carl Levin, USA poliitik (87)
  • 7. august – Jane Withers, USA näitleja (95)
  • 10. august – Tony Esposito, Kanada-USA jäähokimängija (78)
  • 13. august – Carolyn S. Shoemaker, USA astronoom (92)
  • 16. august – Volodõmõr Golubnõtšõi, Ukraina käija (85)
  • 20. august – Tom T. Hall, USA kantrimuusik (85)
  • 23. august – Jean-Luc Nancy, prantsuse filosoof (81)
  • 24. august – Hissène Habré, Tšaadi president (79)
  • 24. august – Charlie Watts, inglise trummar (80)
  • 29. august – Ed Asner, USA näitleja (91)
  • 6. september – Jean-Paul Belmondo, prantsuse näitleja (88)

Viited[]

  1. "USA esindajatekoda hääletas Trumpile süüdistuse esitamise poolt". err.ee. 14.1.2021. Vaadatud 14.1.2021
  2. "Hollandi valitsus astus lapsetoetuste skandaali tõttu tagasi". err.ee. 15.1.2021. Vaadatud 16.1.2021
  3. "USA senat vabastas Trumpi süüdistusest". err.ee. 13.2.2021. Vaadatud 16.2.2021
  4. "NASA-l õnnestus edukalt Marsil helikopterit lennutada". novaator.err.ee. 19.4.2021. Vaadatud 20.4.2021
  5. "ÜRO kliimaraport: kliimasoojenemine hoogustub". novaator.err.ee. 10.8.2021. Vaadatud 16.8.2021
  6. "USA idaranniku osariikides kasvab autokütuse defitsiit". err.ee. 12.5.2021. Vaadatud 12.5.2021
Aasta 2021
◄◄ | | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | | ►►
Advertisement