FANDOM

2019. aasta (MMXIX) oli 21. sajandi 19. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

Encontro entre Presidente Temer e Presidente eleito Bolsonaro 2 (cropped)

Jair Bolsonaro

Tallinn Digital Summit. Handshake Stefan Löfven and Jüri Ratas (36718147193) (cropped)

Stefan Löfven

Muhammadu Buhari, President of the Federal Republic of Nigeria (cropped)

Muhammadu Buhari

Nursultan Nazarbayev February 2017

Nursultan Nazarbajev

ZuzanaCaputovaPokracujeVKampani-Orez-IMG 0394-SF

Zuzana Čaputová

  • 31. märts – Slovakkia presidendiks valiti Zuzana Čaputová, kellest sai riigi esimene naispresident ja ajaloo noorim.
  • 11. aprill – Keset massimeeleavaldusi kukutati riigipöörde käigus Sudaani president Omar al-Bashir, kes oli ametis olnud ligi 30 aastat.
  • 17. aprill – Peruu endine president Alan García sooritas vahetult enne enda vahistamist seoses korruptsioonisüüdistustega enesetapu.
Volodymyr Zelensky, 31 March 2019

Volodõmõr Zelenskõi

Crown Prince Naruhito (2018)

Naruhito

PM Modi Portrait(cropped)

Narendra Modi

Theresa May declares resignation (cropped)

Theresa May

  • 24. mai – Suurbritannia peaminister Theresa May teatas oma tagasiastumisest, mis jõustus 7. juunil.
  • 26. mai – Euroopa parlamendivalimistel kaotasid kohti paremtsentristid ja vasaktsentristid, samas kui liberaalid, paremäärmuslased ning rohelised ja regionalistid saavutasid suurimat edu.
  • 26. mai – Leedu presidendivalimised võitis Gitanas Nausėda.
  • 30. mai – Paapua Uus-Guinea peaministriks valiti pärast Peter O'Neilli tagasiastumist James Marape.
  • 3. juuni – Brigitte Bierlein nimetati ametisse Austria kantslerina pärast seda, kui parlament oli umbusaldusavaldusega laiali saatnud Sebastian Kurzi valitsuse.
  • 5. juuni – Taani üldvalimistel saavutasid võidu vasaktsentristid ja vasakäärmuslased.
Demonstration in Queensway 20190609 (cropped)

Hongkongi protesteerijad

  • 9. juuni – Hongkongis avaldasid sajad tuhanded inimesed meelt valitsuse ettepaneku vastu võimaldada väljaandmist Hiinale.[2]
  • 1. juuli – Soome sai Euroopa Liidu eesistujariigiks.
  • 7. juuli – Iraan ületas uraani rikastamisel tuumaleppes seatud piiri.[3]
Ursula von der Leyen presents her vision to MEPs 2 (portrait crop)

Ursula von der Leyen

Yukiya Amano with Boris Johnson in London - 2018 (41099455635) (cropped)

Boris Johnson

Sydney strike (48763501892) - perspective-cropped

Kliimamuutuste vastu protesteerijad Austraalias Sydneys

  • 20. september – 150 riigis toimusid meeleavalused globaalsete kliimamuutuste ja sellest tingitud ohtude vastu.
  • 25. september – Suurbritannia Ülemkohus otsustas ühehäälselt, et peaminister Boris Johnsoni otsus parlamendi töö ajutiseks peatamiseks ei olnud seaduspärane ja kuulutas selle kehtetuks.
  • 30. september – Peruu president Martín Vizcarra saatis parlamendi laiali, mille tagajärjel algas riigis põhiseaduslik kriis.
  • 4. oktoober – Iraagis neljandat päeva tööpuuduse ja korruptsiooni vastu kestvatel meeleavaldustel oli hukkunud sada inimest.
  • 8. oktoober – Ecuadoris toimunud meeleavaldustel nõuti riigi presidendi Lenín Moreno tagasiastumist, kuna riigi valitsus oli viidud pealinnast Quitost Guayaquili.
  • 9. oktoober – Türgi alustas Rojava piirkonnas sõjalist operatsiooni pärast seda, kui USA olid sealt väed välja viinud.
  • 11. oktoober – Etioopia peaminister Abiy Ahmed pälvis aastaid kestnud relvakonflikti lõpetamise eest naaberriigi Eritreaga Nobeli rahuauhinna.
  • 14. oktoober – Ecuadoris lõppesid kümme päeva väldanud meeleavaldused pärast seda, kui riigi president Lenín Moreno nõustus taaskehtestada kütusesubsiidiumid ja lõpetada kasinusmeetmed.
  • 19. oktoober – Liibanonis astus mitmendat päeva kestnud ulatuslike meeleavalduste tõttu ametist tagasi neli ministrit.
Fallo de la Corte Internacional de Justicia de La Haya sobre la demanda de Bolivia (22) - cropped

Sebastián Piñera

Presidentes del Perú y Bolivia inauguran Encuentro Presidencial y III Gabinete Binacional Perú-Bolivia (36962597345) (cropped)

Evo Morales

  • 10. november – Boliivias astus massimeeleavalduste tulemusel tagasi president Evo Morales, keda kahtlustati valimispettuse korraldamises.
  • 15. november – Iraanis puhkesid meeleavaldused, kus protestiti valitsuse otsuse vastu tõsta kütuse hinda ja hakata kütust normeerima.[4] Meeleavaldustes hukkus erinevate andmete kohaselt üle 1000 inimese.
  • 24. november – Rumeenia presidendivalimised võitis Klaus Iohannis.
  • 24. november – Uruguay presidendiks valiti Luis Alberto Lacalle Pou.
  • 24. november – Hongkongis toimunud kohalike omavalitsuste valimistel saatis edu demokraatiameelseid ja laialdast autonoomiat toetavaid kandidaate.
  • 1. detsember – Iraagi president Adil Abdul-Mahdi astus keset käimasolevaid meeleavaldusi ametist tagasi.
  • 11. detsember – Bougainville'i autonoomne piirkonnas toimunud iseseisvusreferendumil hääletas 98% hääletanutest Paapua Uus-Guineast iseseisvumise poolt.
  • 12. detsember – Suurbritannia üldvalimistel saavutas võidu Boris Johnsoni juhitav valitsev Konservatiivne Partei.
  • 15. detsember – Indias teist nädalanud jätkunud meeleavaldustes moslemivastaseks peetud kodakondsusseaduse vastu oli hukkunud vähemalt 28 inimest.
Official Portrait of President Donald Trump

Donald Trump

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 14. jaanuar – Poola linna Gdański linnapea Paweł Bogdan Adamowicz suri päev pärast seda, kui teda oli heategevusüritusel pussitatud.
  • 15. jaanuar – Keenia pealinnas Nairobis sõjalise rühmituse Al-Shabaabi korraldatud terrorirünnakus hotellile hukkus vähemalt 21 inimest.
  • 17. jaanuar – Colombia pealinnas Bogotás toimunud autopommirünnakus politsei kõrgkoolile hukkus 21 inimest.
  • 20. jaanuar – al-Qaeda tappis Malis kümme Tšaadi ÜRO rahuvalvajat ilmseks kättemaksuks diplomaatilise suhete normaliseerumisele Tšaadi ja Iisraeli vahel.
  • 21. jaanuar – Rünnakus sõjaväekompleksile Maidan Sharis hukkus väidete kohaselt üle saja Afganistani sõjaväelase.
  • 27. jaanuar – Filipiinidel Jolo linnas asuvas katedraaalis toimunud kahes pommiplahvatuses hukkus vähemalt 20 ja sai vigastada veel üle 100 inimese.
  • 14. veebruar – India kontrolli all olevas Kashmiris asuva Pulwama linna lähedal toimunud enesetapurünnakus hukkus vähemalt 40 julgeolekutöötajat.
  • 13. märts – Kaks relvastatud meest avasid Brasiilias Suzano linna koolis tule, tappes kaheksa inimest.
  • 15. märts – Uus-Meremaal Christchurchis asuvas kahes mošees toimunud tulistamistes hukkus vähemalt 50 inimest.
  • 18. märts – Hollandis Utrechtis tappis relvastatud mees kolm ja vigastas veel viit inimest.
  • 23. märts – Mali keskosas fulbe karjakasvatajate vastu toimunud rünnakus hukkus vähemalt 160 inimest.
  • 21. aprill – Sri Lankas kirikutes ja hotellides toimunud mitmes pommiplahvatuses hukkus üle 350 inimese.
  • 13. juuni – Iraani ja USA vahel kõrgenenud pingete ajal rünnati Omaani lahes kahte naftatankerit.
  • 1. juuli – Afganistanis Kabulis toimunud rünnakutes hukkus üle 40 inimese.
  • 3. juuli – Liibüas Tripoli lähedal toimus õhurünnak immigrantide keskusele. Hukkus vähemalt 53 ja sai vigastada 130 inimest.
  • 18. juuli – Jaapanis Kyōtos süüdati põlema animatsioonistuudio. Hukkus 34 inimest.
  • 3. august – USA-s Texase osariigis El Pasos asuvas Walmarti poes toimunud tulistamiseks hukkus 20 inimest.
  • 4. august – USA-s Ohio osariigis Daytonis toimunud tulistamises hukkus 10 inimest.
  • 7. august – Afganistanis Kabulis politseijaoskonna lähedal toimunud suitsiidirünnakus hukkus 14 ja sai vigastada 145 inimest.
  • 17. august – Afganistanis Kabulis toimus pulmapeol plahvatus. Hukkus vähemalt 80 inimest.
  • 14. september – Jeemeni mässulised korraldasid droonirünnaku Saudi Araabia kahele suurele naftarajatisele.[5]
  • 28. detsember – Somaalia pealinnas Muqdishos asunud julgeolekujõudude kontrollpunktis toimunud autopommiplahvatuses hukkus vähemalt 85 inimest.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

NASA Mars Rover

Kunstniku kujutlus Marsi kulgurist

  • 13. veebruar – NASA lõpetas 14 aastat kestnud kulguri Opportunity missiooni Marsil, kuna kulguriga ei suudetud enam ühendust saada.
  • 21. veebruar – Teadlased sünteesisid Hachimoji-DNA kasutades nelja nukleiinalust, mida looduslikus DNA-s ei leidu.
  • aprill – Teadlased teatasid looduslikult esinevate heeliumhüdriidi ioonide esinemisest planetaarudukogus NGC 7027.
Black hole - Messier 87 (cropped)

Ülimassiivne must auk M87*

20190702 Totality LaSerena Chile

Päikesevarjutus vaadatuna Tšiili linnas La Serenast

Esa-hubble-k2-18a impression (cropped)

Kunstniku kujutlus eksoplaneedist K2-18b

  • 11. september – Astronoomid teatasid vee avastamisest eksoplaneedi K2-18b atmosfääris. Tegemist oli esimese korraga, kui selline avastus tehti elukõlbulikus tsoonis paikneval eksoplaneedil.
  • 6. oktoober – Arheoloogid teatasid suurima teadaoleva Lõuna-Levandis asuva pronksiaegse asula En Esuri avastamisest.
  • 7. oktoober – Astronoomid teatasid Saturni 20 uue kaaslase avastamisest, millega sai Saturn kõige rohkemate kaaslastega planeediks Päikesesüsteemis.
  • 6. november – Teadlased kirjeldasid uut väljasurnud inimlaste liiki Danuvius guggenmosi, kes võis liikuda ka kahel jalal.
  • 2. detsember – Venemaa president Vladimir Putin ja Hiina president Xi Jinping avasid esimese kaht riiki ühendava gaasijuhtme Sila Sibiri.

Õnnetused ja katastroofid Edit

Lee County Alabama Tornado Damage

Tornaado tekitatud kahjud Lee maakonnas Alabamas

  • 3. märts – USA kaguosa tabas tornaadode laine, millest üks nõudis Alabama osariigis vähemalt 23 inimelu.
  • 10. märts – Keenia pealinna Nairobisse teel olnud Ethiopian Airlinesi reisilennuk kukkus varsti pärast õhkutõusu Addis Ababast alla. Hukkusid kõik pardal viibinud 157 inimest. Pärast õnnestust pandi üle maailma kõik Boeing 737 MAX lennukid lennukeelu alla.
  • 15. märts – Lõuna-Aafrikas maabus tsüklon Idai, mille tõttu hukkus Mosambiigis, Malawi ja Zimbabwes üle 850 inimese.
  • 17. märts – Jayapura linna Indoneesias tabanud tulvades ja maalihetes hukkus üle 90 inimese.
  • 21. märts – Hiinas Jiangsu provintsis Xiangshuis asuvas keemiatehas toimunud plahvatuses hukkus vähemalt 78 ja sai vigastada veel üle 90 inimese.
  • 1. aprill – Iraanis märtsi lõpus alganud üleujutustes oli hukkunud vähemalt 62 inimest.
Incendie Notre Dame de Paris

Notre-Dame'i katedraal tules

  • 15. aprill – Pariisis asuv Notre-Dame'i katedraal sai tulekahjus tugevasti kahjustada.
  • 22. aprill – Filipiinidel Luzoni saarel toimunud maavärinas hukkus vähemalt 16 inimest.
  • 29. aprill – Tsüklon Kennethi põhjustatud üleujutustes hukkus vähemalt 45 inimest. Üleujutused tekitasid tõsist kahju Mosambiigis ja Komooride saarestikus.
  • 4. mai – Bangladeshi ja Indiat tabas tsüklon Fani, mille tõttu hukkus vähemalt 89 inimest.
  • 5. mai – Moskvas Šeremetjevo lennujaamas sooritas hädamaandumise Aerofloti reisilennuk Suhhoi Superjet 100. Lennuk süttis maandumisel põlema, 78 pardal olnud inimesest hukkus 41.
  • 24. mai – Indias Suratis asuvas kaubanduskompleksis toimunud tulekahjus hukkus 22 inimest.
  • 29. mai – Ungari pealinnas Budapestis põrkas kruusilaev kokku teise laevaga ja uppus. Õnnetuses hukkus 10 inimest.
  • 16. juuni – Argentinat, Uruguayd ja Paraguayd tabas ulatuslik elektrikatkestkus, mille tagajärjel jäi elektrita miljonid inimesed.
  • 18. juuni – Indiat tabanud kuumalaine tagajärjel oli hukkunud vähemalt 184 inimest.
  • 18. juuni – Indias Bihari osariigis hukkus entsefaliidipuhangu tõttu üle 100 lapse.
  • 26. juuni – Madagaskaril Antananarivos toimunud kontserdil tallati rahvamassis surnuks 16 inimest ja üle 100 sai vigastada.
  • 1. juuli – Venemaa allveelaeval Lošarik toimunud tulekahjus hukkus 14 meeskonnaliiget.
  • 10. august – Tansaanias Morogoro linnas toimunud kütuseveokiplahvatuses hukkus vähemalt 70 ja sai vigastada üle 50 inimest.
Lekima 2019-08-08 0232Z

Taifuun Lekima

  • 10. august – Taifuun Lekima tabas Filipiine, Ryukyu saari, Taiwani ja Hiina idaosa, hukkus vähemalt 80 inimest.
  • 15. august – Venemaal Moskvas tegi Ural Airlinesi reisilennuk Airbus A321 veidi aega pärast õhkutõusu hädamaanumise lähedal asuvale põllule pärast seda, kui lennuki mootorid oli sinna lennanud lindude tõttu seiskunud. Kõik pardal viibinud 233 inimest pääsesid eluga.
Hurricane Dorian (peak intensity), September 1, 1240Z

Orkaan Dorian oma tugevuse tipul 1. septembril

  • 1. september – Orkaan Dorian maabus Bahamas viienda kategooria orkaanina. Hukkus 70 inimest.
  • 2. september – USA-s California rannikul Santa Cruzi saare lähedal puhkes põlema tšarterlaev. Hukkus vähemalt 33 inimest.
  • 10. september – Iraagis Karbalas puhkes islami püha ashurat tähistama tulnud inimeste seas rüselus, mille tagajärjel tallati surnuks vähemalt 31 inimest.
  • 23. september – Pikka aega Kagu-Aasia kohal püsinud sudu oli põhjustatud üle 800 000 inimesel hingamisteede haiguseid.
  • 24. september – Kashmiri piirkonnas toimunud maavärinas hukkus 40 ja sai vigastada 800 inimest.
  • 26. september – Indoneesias Maluku provintsi tabanud maavärinas hukkus 41 inimest.
  • 2. oktoober – USA-s Connecticuti osariigis purunes ja süttis põlema hädamaandumist sooritada püüdnud pommitaja Boeing B-17. Lennukis viibis õnnetuse hetkel 13 inimest, kellest seitse hukkusid.
  • 12. oktoober – Jaapanis maabus taifuun Hagibis, mille tagajärjel hukkus vähemalt 95 inimest.
  • 29. oktoober – Mindanao saart Filipiinidel tabas mitu maavärinat, millest tugevaim oli 6,6-magnituudiline. Hukkus 24 inimest.
  • 31. oktoober – Jaapanis sai tulekahjus tugevalt kannatada UNESCO maailmapärandi nimistusse kuuluv Shuri loss.
  • 31. oktoober – Pakistanis Liaquatpuri lähedal süttis reisirong põlema, hukkus 75 inimest.
  • 9. november – India ja Bangladeshi rannikut tabas tsüklon Bulbul, mille tagajärjel hukkus 41 inimest.
  • 26. november – Albaania loodeosa tabanud 6,4-magnituudilises maavärinas hukkus vähemalt 52 ja sai vigastada üle 3000 inimese.
  • 8. detsember – India pealinna Delhis toimunud tehasepõlengus hukkus 43 inimest.
  • 9. detsember – Uus-Meremaal White Islandi saarel hakkas purskama vulkaan, hukkus 19 inimest.
  • 9. detsember – Tšiili õhujõududele kuulunud transpordilennuk Lockheed C-130 Hercules kukkus Drake'i väina kohal alla. Hukkusid kõik pardal viibinud 38 inimest.
  • 27. detsember – Kasahstanis Almatõ lähedal kukkus alla peatselt pärast õhkutõusmist alla reisilennuk Fokker 100. Hukkus vähemalt 12 ja sai vigastada 54 inimest.

Ettevõtlus ja majandus Edit

Õigus ja kuritegevus Edit

  • 1. jaanuar – Austrias legaliseeriti samasooliste abielu.
IC Gbagbo Motta eng 195

Laurent Gbagbo

Keskkond ja tervishoid Edit

Amazon fire satellite image

Satelliidifotol nähtavad metsapõlengud Amazonases

Religioon Edit

Batholomew handing tomos to Epiphanius

Bartholomeos I annab Ukraina õigeusu kirikule üle autokefaalia tomose

Kunst ja kultuur Edit

Sport Edit

Eliud Kipchoge in Berlin - 2015 (cropped)

Eliud Kipchoge

Muusika Edit

Duncan Laurence with the 2019 Eurovision Trophy (cropped)

Duncan Laurence

Tähtsamad 2018. aastal ilmunud albumid Edit

Filmindus Edit

  • 26. veebruar – 91. Oscarite jagamisel võitis parima filmi auhinna "Roheline raamat" ("Green Book"). Kõige enam, neli auhinda võitis "Bohemian Rhapsody", sealhulgas parima meespeaosatäitja kategoorias.
  • 20. juuli – "Tasujad: Lõppmäng" ("Avengers: Endgame") sai kõigi aegade enim piletitulu teeninud filmiks, ületades "Avatarile" kuulunud rekordi.
Suurima piletituluga filmid 2019. aastal[10]
Koht Pealkiri Levitaja Piletitulu
1. "Tasujad: Lõppmäng" ("Avengers: Endgame") Disney $2 797 800 564
2. "Lõvikuningas" ("The Lion King") $1 656 821 650
3. "Lumekuninganna ja igavene talv 2" ("Frozen II") $1 220 078 738
4. "Ämblikmees: Kodust kaugel" ("Spider-Man: Far From Home") Sony $1 131 927 996
5. "Kapten Marvel" ("Captain Marvel") Disney $1 128 274 794
6. "Lelulugu 4" ("Toy Story 4") $1 073 394 593
7. "Jokker" ("Joker") Warner Bros. $1 062 994 002
8. "Aladin" ("Aladdin") Disney $1 050 693 953
9. "Kiired ja vihased: Hobbs ja Shaw" ("Hobbs & Shaw") Universal $758 910 100
10. "Star Wars: Skywalkeri tõus" ("Star Wars: The Rise of Skywalker") Disney $725 513 384

Surnud Edit

Albert Finney 1966

Albert Finney

Bibi Andersson (1961)

Bibi Andersson

John Havliceck, Boston Celtics, 1960s

John Havlicek

I.M. Pei (June 2006)

Ieoh Ming Pei

Herman Wouk (cropped)

Herman Wouk

Gloria Vanderbilt 1959

Gloria Vanderbilt

Ross Perot in his office Allan Warren (cropped)

Ross Perot

Rutger Hauer (2018)

Rutger Hauer

Toni Morrison

Toni Morrison

Peter Fonda 2009

Peter Fonda

ChiracUSA

Jacques Chirac

Aankomst Franse filmster Anna Karina op Schiphol, Anna Karina tijdens persconfer, Bestanddeelnr 921-0593

Anna Karina

ViitedEdit

  1. "Gaboni riigipööre nurjati". Postimees. 7.1.2019. Vaadatud 7.1.2019
  2. "Hongkongi protestimarsist võttis osa üle miljoni inimese". Postimees. 9.6.2019. Vaadatud 11.6.2019
  3. "Iraan ületas uraani rikastamisel 4,5 protsendi taseme". err.ee. 8.7.2019. Vaadatud 8.7.2019
  4. "Iraanis puhkesid bensiinihinna tõusu järel meeleavaldused". 16.1.2019. Vaadatud 29.12.2019
  5. "Saudi Araabias peatus töö rünnaku alla sattunud naftarajatistel". err.ee. 15.9.2019. Vaadatud 15.9.2019
  6. "Head aega, etalon! Sellest nädalast hakkas kehtima kilogrammi uus tähendus". heureka.postimees.ee. Vaadatud 5.6.2019
  7. "Venemaa saatis kosmosesse uue teleskoobi". postimees.ee. 13.7.2019. Vaadatud 17.7.2019
  8. "India kosmoseaparaadiga kadus enne Kuule maandumist side". err.ee. 7.9.2019. Vaadatud 8.9.2019
  9. "Brasiilia Amazonase vihmametsades on avastatud rekordarv tulekahjusid". delfi.ee. Vaadatud 22.8.2019
  10. "2019 Worldwide Box Office". boxofficemojo.com. Vaadatud 31.12.2019
Aasta 2019
◄◄ | | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | | ►►