FANDOM

2019. aasta (MMXIX) on 21. sajandi 19. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

Encontro entre Presidente Temer e Presidente eleito Bolsonaro 2 (cropped)

Jair Bolsonaro

Tallinn Digital Summit. Handshake Stefan Löfven and Jüri Ratas (36718147193) (cropped)

Stefan Löfven

Muhammadu Buhari, President of the Federal Republic of Nigeria (cropped)

Muhammadu Buhari

Nursultan Nazarbayev February 2017

Nursultan Nazarbajev

ZuzanaCaputovaPokracujeVKampani-Orez-IMG 0394-SF

Zuzana Čaputová

  • 31. märts – Slovakkia presidendiks valiti Zuzana Čaputová, kellest sai riigi esimene naispresident ja selle ajaloo noorim.
  • 11. aprill – Keset massimeeleavaldusi kukutati riigipöörde käigus Sudaani president Omar al-Bashir, kes oli ametis olnud ligi 30 aastat.
  • 17. aprill – Peruu endine president Alan García sooritas vahetult enne enda vahistamist seoses korruptsioonisüüdistustega enesetapu.
Volodymyr Zelensky, 31 March 2019

Volodõmõr Zelenskõi

Crown Prince Naruhito (2018)

Naruhito

PM Modi Portrait(cropped)

Narendra Modi

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 14. jaanuar – Poola linna Gdańsk linnapea Paweł Bogdan Adamowicz suri päev pärast seda, kui teda oli heategevusüritusel pussitatud.
  • 15. jaanuar – Keenia pealinnas Nairobis sõjalise rühmituse Al-Shabaabi korraldatud terrorirünnakus hotellile hukkus vähemalt 21 inimest.
  • 17. jaanuar – Colombia pealinnas Bogotás toimunud autopommirünnakus politsei kõrgkoolile hukkus 21 inimest.
  • 20. jaanuar – al-Qaeda tappis Malis kümme Tšaadi ÜRO rahuvalvajat ilmseks kättemaksuks diplomaatilise suhete normaliseerumisele Tšaadi ja Iisraeli vahel.
  • 21. jaanuar – Rünnakus sõjaväekompleksile Maidan Sharis hukkus väidete kohaselt üle saja Afganistani sõjaväelase.
  • 27. jaanuar – Filipiinidel Jolo linnas asuvas katedraaalis toimunud kahes pommiplahvatuses hukkus vähemalt 20 ja sai vigastada veel üle 100 inimese.
  • 14. veebruar – India kontrolli all olevas Kashmiris asuva Pulwama linna lähedal toimunud enesetapurünnakus hukkus vähemalt 40 julgeolekutöötajat.
  • 13. märts – Kaks relvastatud meest avasid Brasiilias Suzano linna koolis tule, tappes kaheksa inimest.
  • 15. märts – Uus-Meremaal Christchurchis asuvas kahes mošees toimunud tulistamistes hukkus vähemalt 50 inimest.
  • 18. märts – Hollandis Utrechtis tappis relvastatud mees kolm ja vigastas veel viit inimest.
  • 23. märts – Mali keskosas fulbe karjakasvatajate vastu toimunud rünnakus hukkus vähemalt 160 inimest.
  • 21. aprill – Sri Lankas kirikutes ja hotellides toimunud mitmes pommiplahvatuses hukkus üle 350 inimese.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

NASA Mars Rover

Kunstniku kujutlus Marsi kulgurist

  • 13. veebruar – NASA lõpetas 14 aastat kestnud kulguri Opportunity missiooni Marsil, kuna kulguriga ei suudetud enam ühendust saada.
  • 21. veebruar – Teadlased sünteesisid Hachimoji-DNA kasutades nelja nukleiinalust, mida looduslikus DNA-s ei leidu.
  • aprill – Teadlased teatasid looduslikult esinevate heeliumhüdriidi ioonide esinemisest planetaarudukogus NGC 7027.
Black hole - Messier 87 (cropped)

Ülimassiivne must auk M87*

Õnnetused ja katastroofid Edit

Lee County Alabama Tornado Damage

Tornaado tekitatud kahjud Lee maakonnas Alabamas

  • 3. märts – USA kaguosa tabas tornaadode laine, millest üks nõudis Alabama osariigis vähemalt 23 inimelu.
  • 10. märts – Keenia pealinna Nairobisse teel olnud Ethiopian Airlinesi reisilennuk kukkus variset pärast õhkutõusu Addis Ababast alla. Hukkusid kõik pardal viibinud 157 inimest. Pärast pandi üle maailma kõik Boeing 737 MAX lennukid lennukeelu alla.
  • 15. märts – Lõuna-Aafrikas maabus tsüklon Idai, mille tõttu hukkus Mosambiigis, Malawi ja Zimbabwes üle 850 inimese.
  • 17. märts – Jayapura linna Indoneesias tabanud tulvades ja maalihetes hukkus üle 90 inimese.
  • 21. märts – Hiinas Jiangsu provintsis Xiangshuis asuvas keemiatehas toimunud plahvatuses hukkus vähemalt 78 ja sai vigastada veel üle 90 inimese.
  • 1. aprill – Iraanis märtsi lõpus alganud üleujutustes oli hukkunud vähemalt 62 inimest.
Incendie Notre Dame de Paris

Notre-Dame'i katedraal tules

  • 15. aprill – Pariisis asuv Notre-Dame'i katedraal sai tulekahjus tugevasti kahjustada.
  • 22. aprill – Filipiinidel Luzoni saarel toimunud maavärinas hukkus vähemalt 16 inimest.
  • 29. aprill – Tsüklon Kennethi põhjustatud üleujutustes hukkus vähemalt 45 inimest. Üleujutused tekitasid tõsist kahju Mosambiigis ja Komooride saarestikus.
  • 4. mai – Bangladeshi ja Indiat tabas tsüklon Fani, mille tõttu hukkus vähemalt 89 inimest.
  • 5. mai – Moskvas Šeremetjevo lennujaamas sooritas hädamaandumise Aerofloti reisilennuk Suhhoi Superjet 100. Lennuk süttis maandumisel põlema, 78 pardal olnud inimesest hukkus 41.

Õigus ja kuritegevus Edit

  • 1. jaanuar – Austrias legaliseeriti samasooliste abielu.
IC Gbagbo Motta eng 195

Laurent Gbagbo

Keskkond ja tervishoid Edit

  • 9. mai – ÜRO teatas, et inimtegevuse tõttu on Maa elurikkus katastroofiliselt vähenenud.

Religioon Edit

Batholomew handing tomos to Epiphanius

Bartholomeos I annab Ukraina õigeusu kirikule üle autokefaalia tomose

Kunst ja kultuur Edit

Muusika Edit

Duncan Laurence with the 2019 Eurovision Trophy (cropped)

Duncan Laurence

Sport Edit

Surnud Edit

Albert Finney 1966

Albert Finney

Bibi Andersson (1961)

Bibi Andersson

John Havliceck, Boston Celtics, 1960s

John Havlicek

I.M. Pei (June 2006)

Ieoh Ming Pei

Herman Wouk (cropped)

Herman Wouk

ViitedEdit

  1. "Gaboni riigipööre nurjati". Postimees. 7.1.2019. Vaadatud 7.1.2019
Aasta 2019
◄◄ | | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | | ►►