FANDOM

2018. aasta (MMXVIII) oli 21. sajandi 18. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

  • 1. jaanuar – Bulgaaria sai Euroopa Liidu eesistujariigiks.
  • 1. jaanuar – Eelneva aasta detsembri lõpus Iraanis alganud protestilainetes oli hukkunud vähemalt 10 inimest.
  • 19. jaanuar – Türgi alustas sõjalist rünnakut kurdi vägede vastu Süürias.
Prezident Zeman MSV

Miloš Zeman

Vladimir Putin (2017-07-08)

Vladimir Putin

  • 18. märts – Vladimir Putin valiti tagasi Venemaa presidendiks.
  • 21. märts – Peruu president Pedro Pablo Kuczynski astus tagasi seoses korruptsioonisüüdistuse ja pärast seda, kui seisis parlamendis silmitsi teise umbusaldushääletusega.
Banners and signs at March for Our Lives - 027

March for Our Livesi meeleavalduses osalejad Washingtonis

  • 24. märts – Üle maailma toimus paarisajas linnas üle kahe miljoni osavõtjaga meeleavaldus March for Our Lives, milles nõuti USA relvapoliitika karmistamist.
  • 26. märts – Üle 20 riigi teatastasid vastuseks Sergei ja Julia Skripali mürgitamisele varem samal kuul Vene diplomaatide väljasaatmisest.
  • 30. märts – Iisraeli ja Gaza tsooni piiril toimunud relvakokkupõrkes hukkus 18 palestiinlasest meeleavaldajat ja üle 1400 inimese sai vigastada.
  • 1. aprill – Costa Rica presidendiks valiti Carlos Alvarado.
  • 4. aprill – Sierra Leone presidendiks valiti Julius Maada Bio.
  • 8. aprill – Ungari parlamendivalimistel saavutas peaminister Viktor Orbáni juhitud koalitsioon Rahvusassamblees kolmandat korda järjest enamuse.
  • 14. aprill – USA, Suurbritannia ja Prantsusmaa korraldasid vastuseks nädal aega varem Süürias toimunud arvatavale keemiarünnakule riigi keemiarelvatehastele raketirünnakuid.
  • 15. aprill – Montenegro presidendiks valiti riigi endine peaminister Milo Đukanović.
Miguel Diaz Canel

Miguel Díaz-Canel

2018 inter-Korean summit square

Kim Jong-uni ja Moon Jae-ini kohtumine

Canciller de Venezuela y Ofrenda Floral a Bolívar (4)

Nicolás Maduro

  • 20. mai – Nicolás Maduro valiti tagasi Venezuela presidendiks.
  • 24. mai – Rahvusvaheline uurimisrühm jõudis järeldusele, et 2014. aastal Ukraina kohal Malaisia lennuki allatulistamiseks kasutatud Buk-tüüpi rakett oli tulistatud Venemaa 53. õhutõrjeraketibrigaadi relvastusest Kurskist.
  • 26. mai – Iirimaa valijad hääletasid abordi legaliseerimise poolt.
  • 1. juuni – Hispaania parlament avaldas umbusaldust peaminister Mariano Rajoyle ja valis uueks peaministriks Pedro Sáncheze.
Giuseppe Conte 2

Giuseppe Conte

Kim and Trump shaking hands at the red carpet during the DPRK–USA Singapore Summit (cropped)

Kim Jong-un ja Donald Trump Singapuris kätlemas

LENÍN MORENO SE REÚNE CON EL LÍDER MEXICANO LÓPEZ OBRADOR (36186836092) (cropped)

Andrés Manuel López Obrador

Scott Morrison 2014 crop

Scott Morrison

People's Vote March October 2018

People's Vote'i meeleavaldus

  • 20. oktoober – Hinnanguliselt 700 000 inimest üle Suurbritannia osales Londonis Brexiti vastu toimunud meeleavaldusel People's Vote.
  • 20. oktoober – Saudi Araabia ametivõimud teatasid, et ajakirjanik Jamal Khashoggi tapeti Saudi Araabia konsulaadis İstanbulis.
Sahle-Work Zewde

Sahle-Work Zewde

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 20. jaanuar – Afganistanis Kabulis asuvale hotellile korraldatud rünnakus hukkus vähemalt 22 ja sai vigastada veel üle 20 inimese.
  • 27. jaanuar – Afganistanis Kabulis toimunud autopommiplahvatuses hukkus vähemalt 103 ja sai vigastada üle 230 inimese.
  • 14. veebruar – USA-s Florida osariigis Parklandis toimunud koolitulistamises hukkus 17 ja sai vigastada veel 15 inimest.
  • 28. veebruar – Burkina Faso pealinnas Ouagadougous toimunud rünnakutes hukkus vähemalt 28 ja sai vigastada vähemalt 50 inimest.
  • 5. märts – Endine Vene spioon Sergei Skripal ja tema tütar mürgitati Inglismaal Salisburys närvigaasiga.
  • 14. märts – Rio de Janeiros tapeti Brasiilia poliitik ja inimõiguslane Marielle Franco.
  • 21. märts – Afganistanis Kabulis toimunud enesetapurünnakus hukkus 33 inimest.
  • 23. märts – Lõuna-Prantsusmaal Trèbes'is tappis Islamiriigile truudust vandunud terrorist neli pantvangi võtnud inimest. Terroristi lasi politsei lõpuks maha.
  • 7. aprill – Arvatavas keemiarünnakus Süürias Doumas hukkus paarkümmend inimest.
  • 22. aprill – Jeemenis Hajjahi kubernerkonnas toimunud õhurünnakus hukkus vähemalt 33 tsiviilisikut.
  • 23. aprill – Kanadas Torontos sõitis kaubik rahva sekka, hukkus 15 ja sai vigastada kümme inimest.
  • 13. mai – Enesetaputerroristid ründasid Indoneesia suuruselt teises linnas Surabaya kolme kirikut, hukkus vähemalt 25 inimest.
  • 18. mai – USA-s Texase osariigis Santa Fe linna keskkoolis toimunud tulistamises hukkus kümme inimest.
  • 28. mai – USA-s Marylandi osariigis Annapolises ajalehetoimetuses toimunud tulistamises hukkus viis inimest.
  • 10. juuli – Pakistanis Peshawaris toimunud enesetapurünnakus hukkus 21 ja sai vigastada üle 70 inimese.
  • 13. juuli – Pakistanis Mastungis ja Bannus toimunud pommirünnakutes hukkus vähemalt 154 inimest ja üle 220 sai vigastada.
  • 9. august – Jeemenis hukkus Saudi Araabia korraldatud õhurünnakus koolibussile vähemalt 51 inimest.
  • 31. august – Plahvatuses hukkus Donetski Rahvavabariigi juht Aleksandr Zahhartšenko.
  • 6. september – Brasiilia presidendivalimiste kandidaat Jair Bolsonaro sai noarünnakus vigastada.
  • 22. september – Iraanis Ahvāzis rünnati Iraani-Iraagi sõja mälestuseks toimunud sõjaväeparaadi. Hukkus 30 ja sai vigastada üle 70 inimese.
  • 17. oktoober – Krimmis Kertši linna tehnikumis toimunud tulistamises hukkus 21 ja sai vigastada veel 70 inimest.
  • 27. oktoober – USA-s Pittsburghis asuvas sünagoogis toimunud tulistamises hukkus 11 inimest.
  • 7. november – USA-s California osariigis Thousand Oaksis toimunud baaritulistamises hukkus 13 inimest.
  • 11. detsember – Prantsusmaal Strasbourgis jõuluturul toimunud terrorirünnakus hukkus viis ja sai vigastada 12 inimest. Politsei lasi kaks päeva hiljem rünnaku toimepannud isiku maha.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

Lunar eclipse January 31 2018 California Alfredo Garcia Jr mideclipse

Kuuvarjutus 31. jaanuaril

Parker Solar Probe

Kunstniku kujutelm Parker Solar Probe'ist

Statue of unity (cropped)

Vallabhbhai Pateli kuju

PIA22812-Mars-InSightLander-Landing-20181010

InSighti maandumine Marsi pinnale

  • 26. november – NASA maandur InSight maanus edukalt Marsi pinnal.
  • 3. detsember – NASA kosmosesond OSIRIS-REx jõudis asteroidile 101955 Bennu.
  • 10. detsember – Teadlased teatasid, et kosmosesond Voyager 2 on lahkunud heliosfäärist ja jõudnud teise inimese loodud objektina tähtedevahelisse ruumi.

Õnnetused ja katastroofid Edit

  • 4. jaanuar – Lõuna-Aafrika Vabariigis Kroonstadi lähedal põrkas rong raudteeülesõidukohal kokku veoautoga. Õnnetuses hukkus 18 inimest ja veel üle 250 sai vigastada.
  • 6. jaanuar – Hiina idarannikul põrkasid kokku naftatanker ja kaubalaeva, mille tagajärjel puhkes naftatanker põlema. Õnnetuses hukkus naftatankeri kogu 32-liikmeline meeskond
  • 9. jaanuar – Metsatulekahjude järel California osariigi lõunaosa rannikualasid tabanud maalihetes hukkus 19 inimest
  • 18. jaanuar – Kasahstanis Aktöbe oblastis süttis buss põlema, hukkus 52 inimest.
  • 26. jaanuar – Lõuna-Koreas Miryangs toimunud haiglapõlengus hukkus vähemalt 39 inimest ja veel üle 150 sai tervise kahjustusi.
  • 6. veebruar – Taiwani kirdeosa tabanud maavärinas hukkus vähemalt 12 ja sai vigastada üle 270 inimese.
  • 10. veebruar – Hongkongis toimunud bussiõnnetuses hukkus 19 inimest.
  • 11. veebruar – Venemaal Moskva oblastis kukkus alla Saratov Airlinesi reisilennuk. Hukkusid kõik 71 pardal viibinud inimest.
Gita 2018-02-11 2136Z

Tsüklon Gita

  • 12. veebruar – Tongat tabas viimase 60 aasta tugevaim tsüklon Gita, mis tekitas ulatuslikku kahju.
  • 18. jaanuar – Iraanis Zagrose mägedes kukkus alla Iran Aseman Airlinesi reisilennuk. Hukkusid kõik 65 pardal viibinud inimest.
  • 26. veebruar – Paapua Uus-Guinead tabanud 7,5-magnituudilises maavärinas hukkus vähemalt 31 ja sai vigastada umbes 300 inimeset.
  • 2. märts – Aserbaidžaani pealinnas Bakuus asuvas narkoloogiakeskuses toimunud tulekahjus hukkus vähemalt 25 inimest.
  • 12. märts – Bangladeshi pealinnast Dhakast Nepali pealinna Katmandusse teel olnud reisilennuk kukkus alla. Hukkus vähemalt 49 inimest.
  • 25. märts – Venemaal Kemerovos asuvas kaubanduskeskuseks toimunud tulekahjus hukkus vähemalt 64 inimest.
  • 28. märts – Venezuelas Valencias asuvas politseijaamas toimunud tulekahjus hukkus vähemalt 68 inimest.
  • 6. aprill – Kanadas Saskatchewani provintsis põrkas noorte jäähokimeeskonda kandnud buss kokku veoautoga. Õnnetuses hukkus 16 inimest.
  • 11. aprill – Alžeerias kukkus alla lennuk Iljušin Il-76. Õnnetuses hukkusid kõik pardal viibinud 257 inimest.
  • 3. mai – India osariike Uttar Pradeshi ja Rajasthani tabanud tolmutormides hukkus vähemalt 110 inimest.
Puu Oo looking up Kilauea - edit

Kīlauea vulkaan 2011. aastal

  • 4. mai – Hawaii saarel purskama hakanud Kīlauea vulkaani ja sellega kaasnenud maavärina tõttu evakueeriti ligi 2000 inimest.
  • 9. mai – Keenias purunes pais, mille põhjustatud tulvades hukkus vähemalt 47 inimest.
  • 18. mai – Reisilennuk Boeing 737 kukkus mõni aeg pärast õhkutõusu Kuuba pealinnast Havanast alla. Õnnetuses hukkus 111 ja pääses eluga kaks inimest.
  • 21. mai – Jeemenit ja Ida-Aafrikat tabanud tsükloni tõttu hukkus vähemalt 47 inimest.
  • 3. juuni – Guatemalas hakkas purskama vulkaan Fuego. Hukkus üle 100 inimese.
  • 18. juuni – Indoneesias Sumatra saarel läks Toba järvel ümber ülekoormatud turismipraam, hukkus vähemalt kolm ja jäi kadunuks 193 inimest.
  • 2. juuli – Tais Tham Luang Nang Noni koopas enam kui nädal aega varem kadunuks jäänud 13 inimest leiti elusalt üles. Nädal aega kestnud päästeoperatsiooni tulemusena õnnestus kõik 13 inimest koobast välja päästa.
  • 5. juuli – Tais Phuketis läks ümber turistide vedanud paat. Hukkus 46 inimest ja viis jäi kadunuks.
  • 8. juuli – Türgis Çorlus sõitis rong rööbastelt maha. Õnnetuses hukkus 24 inimest ja üle 300 sai vigastada.
  • 9. juuli – Jaapani lääneosa tabanud üleujutustes ja maalihetes hukkus vähemalt 200 ja 21 inimest jäi kadunuks.
  • 19. juuli – USA-s Missouri osariigis läks Table Rock Lake'il ümber amfiibsõiduk. Õnnetuses hukkus 17 inimest.
  • 23. juuli – Laoses kukkus kokku ehitusjärgus olev hüdroelektrijaam, mille tõttu tekkis ulatuslikku kahju ja kodudest pidi lahkuma üle 6000 inimese.
  • 23. juuli – Jaapanit tabanud kuumalaines suri 80 ja haigaravi vajas üle 22 000 inimese.
  • 24. juuli – Vietnami tabanud troopilise tormiga kaasnenud üleujutustes ja maalihetes hukkus 32 ja jäi kadunuks 17 inimest.
  • 25. juuli – Kreeka lõunaosa tabanud ulatuslikes metsatulekahjudes hukkus vähemalt 92 inimest.
  • 29. juuli – Indoneesiale kuuluvat Lomboki saart tabanud 6,4-magnituudilises maavärinas hukkus 20 inimest.
  • 4. august – Šveitsis kukkus alla väikelennuk Junkers Ju 52. Õnnetuses hukkusid kõik pardal viibinud 20 inimest.
  • 5. august – Nädal aega varem Indoneesias asuvat Lomboki saart tabanud maavärinale järgnes eelmisest tugevam, 6,9-magnituudiline maavärin. Hukkus üle 300 inimese.
  • 14. august – Itaalias Genovas kukkus alla sild Ponte Morandi, mida ületas maantee. Hukkus 43 inimest.
  • 16. august – Kerala osariiki Indias tugevate vihmasadudega kaasnenud üleujutustes hukkus üle 300 inimese ja kodudest pidi lahkuma üle 300 000 inimese.
  • 25. august – Hiinas Harbinis toimunud hotellipõlengus hukkus 19 ja sai vigastada veel 20 inimest.
  • 2. september – Tules hävis Brasiilia rahvusmuuseum Rio de Janeiros.
Jebi 2018-09-04 0419Z

Taifuun Jebi

  • 4. september – Taiwani ja Jaapanit tabas viimaste aastakümne üks tugevamaid taifuune Jebi, mille tõttu hukkus 17 inimest ja mis tekitas Jaapanis Kansai piirkonnas ulatuslikku kahju.
  • 6. september – Jaapani Hokkaidō lõunaosa tabanud 6,6-magnituudilises maavärinas hukkus vähemalt üheksa inimest.
Dramatic Views of Hurricane Florence from the International Space Station From 9 12 (42828603210)

Orkaan Florence

  • 14. september – USA-s Põhja-Carolina osariigis maabus orkaan Florence, mille tõttu hukkus vähemalt 15 inimest.
  • 15. september – Filipiine, Taiwani, Hongkongi ja Hiinat tabanud taifuun Mangkhut nõudis üle 80 inimelu.
  • 20. september – Victoria järvel Tansaanias läks ümber parvlaev, hukkus vähemalt 136 inimest.
  • 20. september – Mitu päeva Filipiinidel Cebu saarel väldanud tugevatest vihmahoogudest põhjustatud maalihked nõudsid vähemalt 42 inimelu.
  • 28. september – Indoneesia Sulawesi saart tabanud 7,5-magnituudilisele maavärinale järgnenud tsunami nõudis vähemalt 2250 inimelu.
  • 10. oktoober – Floridas maabus 4. kategooria tormina orkaan Michael, mis oli Kesk-Ameerikas nõudnud 15 ja nõudis USA-s veel üle 30 inimelu.
  • 14. oktoober – Orkaan Leslie maabus Portugalis ekstratroopilise tsükloniga, nõudes 16 inimelu.
  • 19. oktoober – Indias Amritsaris sõitis rong Vijayadashami festivali tähistatud inimeste sekka. Hukkus vähemalt 59 ja sai vigastada vähemalt 100 inimest.
  • 22. oktoober – Taiwanis Yilani maakonnas sõitis rong rööbastelt maha. Õnnetuses hukkus 18 ja sai vigastada veel üle 170 inimese.
  • 23. oktoober – Mehhikot tabasid troopiline torm Vicente ja orkaan Willa, mis nõudsid vähemalt 20 inimelu.
  • 25. oktoober – Taifuun Yutu sai ajaloo kõige tugevamaks troopiliseks tsükloniks, mis on Mariaanide saarestikku tabanud.
  • 29. oktoober – Indoneesias Jaava saare rannikul kukkus alla Lion Airi reisilennuk. Hukkusid kõik pardal viibinud 189 inimest.
  • 30. oktoober – Taifuun Yutu jõudis Filipiinidele, nõudes vähemalt 15 inimelu.
  • 10. november – Sama aasta augustis Kongo Demokraatlikus Vabariigis puhkenud ebolapuhang oli riigis nõudnud üle 200 inimelu.
  • 16. november – California osariiki tabanud ajaloo rängimad metsatulekahjud olid nõudnud ligi 80 inimelu.
  • 16. november – 2017. aasta novemberis kaduma läinud Argentina allveelaeva vrakk San Juan leiti Lõuna-Atlandil üles.
  • 13. detsember – Türgis Ankaras hukkus üheksa inimest, kui kiirrong põrkas kokku veduriga.
Sunda strait tsunami concert

Tsunami põhjustatud kahjud Indoneesia saarel

  • 22. detsember – Indoneesias hakkas purskama Krakatau vulkaan, mille põhjustatud tsunamis hukkus vähemalt 437 ja jäi kadunuks veel 25 inimest.
  • 31. detsember – Venemaal Magnitogorskis toimus kortermajas gaasiplahvatus, mille tagajärjel kukkus hoone kokku. Hukkus 38 inimest.

Ettevõtlus ja majandus Edit

Õigus ja kuritegevus Edit

  • 24. jaanuar – USA naiste võimlemiskoondise arst Larry Nassar saadeti enam kui 150 võimleja seksuaalse kuritarvitamise eest enam kui 40 aastaks vangi.
  • 6. aprill – Lõuna-Korea endine president Park Geun-hye mõisteti korruptsioonis süüdi mõistetuna 24 aastaks vangi.
  • 25. aprill – Taani ettevõtja Peter Madsen mõisteti ajakirjaniku Kim Walli mõrvamise eest eluks ajaks vangi.
  • 26. aprill – USA koomik Bill Cosby mõisteti süüdi mitmes seksuaalkuriteos.
  • 25. mai – Kehtima hakkas Euroopa Liidu isikuandmete kaitse üldmäärus.
PrimeMinisterNawazSharif

Nawaz Sharif

  • 6. juuli – Pakistani endine peaminister Nawaz Sharif mõisteti korruptsioonisüüdistuste eest kümneks aastaks vangi.
  • 11. juuli – Uusnatside rühmituse Natsionaalsotsialistlik Põrandaalune liider Beate Zschäpe mõisteti pärast enam kui viis aastat kestnud kohtuprotsessi eluks ajaks vangi.
  • 3. september – Myanmar saatis kaks uudisteagentuuri Reutersi ajakirjanikku seitsmeks aastaks vangi, kuna nad olid rohingjade vastu toimepandud vägivalda uurides rikkunud riigisaladusi.
  • 6. september – India ülemkohus legaliseeris kõik konsensuslikud seksuaalaktid.
  • 17. oktoober – Kanada legaliseeris kanepi.
  • 26. oktoober – Mitmetele prominentsetele USA presidenti Donald Trumpi kritiseerivatele isikutele saadeti pakipomm.
  • 31. oktoober – Pakistani kristlik naine, kelle riigi ülemkohus oli 2010. aastal surma saatnud, vabastati surmanuhtlusest.

Religioon Edit

Kunst ja kultuur Edit

  • 1. veebruar – Arheoloogid teatasid Lidari laserskaneerimist kasutades ligi 60 000 maiade kultuuri ehitise avastamisest Guatemalas.
  • 4. märts – 2017. aasta Oscarite jagamisel võitis neli auhinda "Vee puudutus" ("The Shape of Water"), sealhulgas parima filmi ja parima lavastaja auhinna.
  • 4. mai – Rootsi Akadeemia teatas, et 2018. aastal Nobeli kirjandusauhinda välja ei anta.
  • 19. mai – Toimusid Prints Harry ja Meghan Markle'i pulmad.
  • 7. juuni – Kanadas seadustati teise riigina maailmas marihuaana rekreatiivne kasutamine.
  • 24. juuni – Saudi Araabia naised said seadusliku õiguse autot juhtida.
  • 12. oktoober – Kuigi Nobeli kirjandusauhind jäeti 2018. aastal esmakordselt ajaloos välja andmata, tunnustati alternatiivise Nobeli kirjandusauhinnaga Guadeloupe'i kirjanikku Maryse Condét.
  • 15. november – Briti kunstniku David Hockney maal "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)" müüdi oksjonil 90,3 miljoni dollari eest, mis tegi sellest maailma kõige kallima elava kunstniku töö.[3]

Sport Edit

France champion of the Football World Cup Russia 2018

Prantsusmaa koondis tähistamas maailmameistritiitlit

Carlsen Magnus (30238051906)

Magnus Carlsen

Muusika Edit

Netta Barzilai - Eurovision 2018 - 2 (cropped)

Netta Barzilai

Tähtsamad 2018. aastal ilmunud albumidEdit

Filmindus Edit

Suurima piletituluga filmid 2018. aastal
Koht Pealkiri Levitaja Piletitulu
1. "Tasujad: Igaviku sõda" ("Avengers: Infinity War") Disney $2 048 709 917
2. "Must panter" ("Black Panther") $1 346 913 161
3. "Jurassic World: Langenud kuningriik" ("Jurassic World: Fallen Kingdom") Universal $1 304 944 060
4. "Imelised 2" ("Incredibles 2") Disney $1 242 513 600
5. "Venom" Sony Pictures $855 156 907
6. "Võimatu missioon: Tagajärjed" ("Mission: Impossible – Fallout") Paramount $791 017 452
7. "Aquaman" Warner Bros. $748 785 000
8. "Deadpool 2" 20th Century Fox $741 547 413
9. "Bohemian Rhapsody" $702 451 741
10. "Fantastilised elukad: Grindelwaldi kuritööd" ("Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald") Warner Bros. $627 549 713

Surnud Edit

France Gall

France Gall

Billy Graham bw photo, April 11, 1966

Billy Graham

Dolores O'Riordan performing in May 2012

Dolores O'Riordan

Stephen Hawking.StarChild

Stephen Hawking

Patricia Morison

Patricia Morison

Aretha Franklin 1968

Aretha Franklin

John McCain official portrait 2009

John McCain

George H. W. Bush, President of the United States, 1989 official portrait

George H. W. Bush

Viited Edit

  1. "Ürginimesed jõudsid Hiinasse juba 2,1 miljoni aasta eest!". novaator.err.ee. 12.7.2018. Vaadatud 14.7.2018
  2. "Marsi liustiku alt leiti tulisoolane järv". novaator.err.ee. 25.7.2018. Vaadatud 26.7.2018
  3. "David Hockney maal lõi maailmarekordi". Postimees. 16.11.2018. Vaadatud 17.11.2018

Aasta 2018
◄◄ | | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | | ►►