FANDOM

Electoral College 2016

Valijameeste jaotus osariikide kaupa

2016. aasta Ameerika Ühendriikide presidendivalimised olid USA 58. presidendivalimised, mis toimusid 8. novembril 2016. Presidendiks valiti Vabariikliku Partei kandidaat Donald Trump, kes alistas Demokraatliku Partei kandidaadi Hillary Clinton.

Presidendivalimistel valiti valijamehed 538-liikmelisesse valimiskogusse. Iga osariigi valijameeste arv sõltub osariigi rahvaarvust vastavalt 2010. aasta rahvaloendusele. Igas osariigis enim hääli saanud kandidaat saab kogu osariigi valijameeste hääled. Valijameeste kogu kohtub 19. detsembril. Võiduks vajatakse vähemalt 270 häält. Valijameeste kogu moodustab 435 Kongressi esindajat ja 100 senaatorit, lisaks kolm Columbia ringkonna valijameest. 6. jaanuaril 2017 kohtub Kongress häälte lugemiseks. Kui ükski kandidaat ei saa 270 häältega enamust, valib Esindajatekoda presidendi enamushääletuse teel.

Teist ametiaega ametis olev president Barack Obama ei saanud 2016. aasta valimistel enam kandideerida, sest Ameerika Ühendriikide põhiseadus ei luba ametisolevat presidenti kolmandaks ametiajaks kandideerima. Peamised parteid Demokraatlik ja Vabariiklik Partei valisid ametlikud presidendikaadid 2016. aasta juulis. Enne seda toimusid 1. veebruarist kuni 1. juunini kõikides osariikides eelvalimised. 20. jaanuaril 2017 annab valituks osutunud president ametivande ja saab Ameerika Ühendriikide presidendiks.

Trumpist saab vanim ametisse astuv USA president: ametisse astumise päeval (20. jaanuar 2017) on tema vanus 70 aastat ja 239 päeva. Eelmine rekord (69 aastat ja 349 päeva) kuulus Ronald Reaganile.

Asepresidendiks saab Indiana osariigi kuberner Mike Pence.

Presidendikandidaadid Edit

Vabariikliku Partei kandidaadid Edit

Donald Trump kinnitati Vabariiklikul Partei kandidaadiks presidendivalimistel 18.–21. juulil toimunud partei kokkutulekul.

Eelvalmistel kogus Trump 14 010 177, Ted Cruz 7 811 110, John Kasich 4 287 479, Marco Rubio 3 514 124, Ben Carson 857 009 ja Jeb Bush 286 634 häält.

Teised kandidaadid Edit

Vabariikliku Partei kandidaat Edit

25.–28. juulil 2016 toimunud kokkutulekul kinnitati Demokraatliku Partei kandidaadiks Hillary Clinton, kellele avaldas toetust ka Bernie Sanders.

Eelvalmistel kogus Clinton 16 849 779 häält, Sanders 13 167 848 häält (ja 1846 delegaati) ning Martin O'Malley 110 423 häält.

Teised kandidaadid Edit

Muud kandidaadid Edit

Lisaks kahele suurele parteile seadsid oma kandidaadid üles ka mitu väikeparteid, seal hulgas Ameerika Ühendriikide Roheline Partei (Jill Stein), Libertaarne Partei (Gary Johnson) ja Konstitutsioonipartei (Darrell Castle).

Tulemused Edit

ElectoralCollege2016

Valijameeste jaotus kandidaatide ja osariikide kaupa

Donald Trump sai 306 valijameest ja Hillary Clinton 232 valijameest. Kõige enam hääli sai aga Clinton, kes kogus 47,6% häältest (60 556 142) Trumpi 47,3% vastu (60 116 240). Trump pani oma võidule aluse Kesk-Lääne ja nn Roostevöö osariikides, kus ta saavutas enamuse traditsiooniliselt demokraatlikes osariikides nagu Michigan, Wisconsin ja Pennsylvania. Lisaks saavutas ta võidu traditsioonilistes võtmeosariikides nagu Florida, Ohio ja Iowa. Clinton võitis küll võtmeosariikides Virginias, Colorados ja Nevadas, kuid sellest ei piisanud, et vajalikku valijameeste arvu kokku saada.

Trump võitis kokku 30 osariigis, Clinton 20 osariigis ja Washingtonis. Kõige napima võidu saavutas Trump Michiganis, kus ta edestas Clintoni 0,27 protsendiga. New Hampshire'is edestas Clinton Trumpi 0,37 protsendiga. Kõige selgem oli Trumpi võitis Wyomingis, kus ta pälvis Clintonist 46 protsendiühiku võrra rohkem hääli. Kõige suurema võidu saavutas Clinton Washingtonis, kus teda toetas 90,54% valijatest.

United States presidential election results by county, 2016

Tulemused maakonniti

Libertaarse Partei kandidaat Gary Johnson kogus 3,3% häältest (4 123 062). Tema suurim häälte osakaal oli New Mexicos (9,3%). Rohelise Partei kandidaat Jill Stein kogus 1% häältest (1 237 116). Üle 100 000 hääle sai veel Evan McMullin (0,37%), kes kogus koduosariigis Utah's koguni 21% häältest, ja Konstitutsioonipartei kandidaat Darrell Castle (0,14%).

Valimisaktiivsus oli 56,9%, kaks protsenti suurem kui 2012. aastal.