FANDOM

2015. aasta (MMXV) oli 21. sajandi 15. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

Presidente Napolitano

Giorgio Napolitano

King Abdullah bin Abdul al-Saud Jan2007

Salmān

Prokopis Pavlopoulos 2008

Prokópis Pavlópoulos

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 7. jaanuar – Kaks relvastatud meest tapsid Prantsusmaal Pariisis satiirilise nädalakirja Charlie Hebdo toimetuse kontoris 12 inimest.
  • 8. jaanuar – Boko Harami korraldatud rünnakus Nigeerias Baga linnale hukkus üle 150 inimese ja üle 35 000 inimese põgenes kodudest.
  • 29. jaanuar – Egiptuses Siinai poolsaarel islamistide korraldatud rünnakus hukkus 44 inimest.
  • 14. veebruar – Taanis Kopenhaagenis sõnavabaduse-teemalisel seminaril ja sünagoogis toimunud tulistamistes hukkus kaks inimest.
  • 16. veebruar – Egiptuse korraldas õhurünnakud Islamiriigi positsioonidele Liibüa territooriumil vastuseks eelmisel päeval avaldatud videole 21 Egiptuse kopti tapmisest.
  • 24. veebruar – Tšehhis Uherský Brodi linnas toimunud tulistamises hukkus kaheksa inimest.
  • 17. juuni – USA-s Lõuna-Carolina osariigis Charlestonis avas 21-aastane valgete ülemvõimu pooldaja tule ajaloolises afroameeriklaste kirikus. Tulistamises hukkus 9 inimest.
  • 16. august – Enesetaputerroristid mõrvasid Pakistani poliitiku Shuja Khanzada ja tapsid tema kodus veel vähemalt 21 inimest.
  • 17. august – Tai pealinnas Bangkokis asuvas pühamus toimunud pommiplahvatuses hukkus 20 ja sai vigastada 125 inimest.
  • 21. august – Prantsusmaal Amsterdamist Pariisi teel olnud rongis avas 26-aastane marokolane tule. Neli reisijat suutsid tulistaja kinni pidada ja kahjutuks teha. Vahejuhtumi käigus sai haavata kaks inimest.
  • 22. oktoober – Rootsis Trollhättanis ründas mõõgaga relvastatud mees põhikoolis õpilasi ja õpetajaid. Rünnakus hukkus kolm inimest.
  • 13. november – Pariisis toimunud ulatuslikes terrorirünnakutes hukkus vähemalt 129 inimest. Terrorirünnaku eest võttis järgmisel päeval vastutuse äärmuslik islamiorganisatsioon Islamiriik. Prantsusmaa president François Hollande kuulutas riigis välja erakorralise seisukorra ja teatas piirikontrolli kehtestamisest Prantsusmaa välispiiridel.
  • 2. detsember – Abielupaar korraldas USA-s California osariigis San Bernardinos massitulistamise, milles hukkus 14 inimest. Mõlemad tulistamise korraldajad hukkusid tulevahetuses politseiga.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

  • 7. jaanuar – Uudset tehnikat kasutades eraldati mullabakteritest teiksobaktiin, mida saab kasutada antibiootikumina ravimresistentsete nakkuste vastu.
  • 16. jaanuar – Marsi pinnalt avastati tervena Briti kosmoseaparaat Beagle 2, mis oli 2004. aastast kadunud.
  • 18. veebruar – Briti teadlased avastasid, et kõige tugevamaks biomaterjaliks on ämblikuniidi asemel hoopis meritigude hambad.
Nh-pluto-in-true-color 2x JPEG

Kosmosesondi New Horizons pilt Pluutost

Õnnetused ja katastroofid Edit

  • 4. veebruar – 44 inimest hukkus, kui TransAsia lennuk mõni aeg pärast Taiwanis Taipei Songshani lennujaamast tehtud õhkutõusu alla kukkus.
  • 17. veebruar – Haitil Port-au-Prince'is Mardi Gras' paraadi ajal toimunud rüseluses hukkus 18 inimest.
  • 25. aprill – Nepali tabanud 7,8-magnituudilises maavärinas hukkus ligi 9000 inimest.
  • 19. mai – USA-s California osariigis Santa Barbara maakonnas purunes naftatoru. Õnnetuse tagajärjel voolas torujuhtmest välja vähemalt 2500 barrelit toornaftat, mis reostas osaliselt rannaala ja sattus Vaiksesse ookeani.
  • 22. august – Suurbritannias Shoreham-by-Seas kukkus lennušõu ajal alla Hawker Hunteri lennuk. Hukkus 11 inimest.
  • 12. september – Indias Petlawadis toimunud gaasiküttekeha plahvatuses, mida võimendasid läheduses ebaseaduslikult hoitud lõhkeaine ja muud plahvatusohtlikud materjalid, hukkus vähemalt 105 inimest ja üle 150 inimese sai vigastada.
  • 31. oktoober – Mõni aeg pärast õhkutõusu plahvatas ja kukkus Siinai poolsaarel alla Egiptusest Venemaale teel olnud reisilennuk. Hukkusid kõik pardal viibinud 224 inimest.

Ettevõtlus ja majandus Edit

Õigus ja kuritegevus Edit

  • 9. jaanuar – Mosambiigis suri ühel matusel pärast saastunud õlle joomist vähemalt 75 inimest.
  • 4. veebruar – Internetiärimees Ross Ulbricht leiti süüdi seitsmes kuriteos, mis olid seotud veebilehe Silk Road loomise ja juhtimisega, ja mõisteti eluks ajaks vangi.
  • 10. veebruar – Malaisia ülemkohus jättis jõusse aasta varem sodoomia eest süüdi mõistetud opositsioonijuhile Anwar Ibrahimile määratud viie aasta pikkuse vanglakaristuse.
  • 26. juuni – Ameerika Ühendriikide Ülemkohus otsustas, et Ameerika Ühendriikide põhiseadus annab samasoolistele paaridele erisooliste paaridega samasugused õigused abielluda. Sellega legaliseeris ülemkohus samasooliste abielu kogu riigis, ka nendes osariikides, mis seni samasooliste abielu ei tunnistanud.
  • 29. oktoober – Hiina otsustas lõpetada alates 1979. aastast kehtinud ühe lapse poliitika. Vastavalt võimude otsusele lubati edaspidi kõigile Hiina perekondadele kaks last.

Kunst ja kultuur Edit

Sport Edit

El Capitan, Yosemite. (5742414416)

El Capitan

Filmindus Edit

Enam piletitulu teeninud filmid 2015. aastal Edit

Suurima piletituluga filmid 2015. aastal
Koht Pealkiri Levitaja Piletitulu
1. "Star Wars: Jõud tärkab" ("Star Wars: The Force Awakens") Disney $2 068 223 624
2. "Jurassic World: Sauruste maailm" ("Jurassic World") Universal $1 670 400 637
3. "Kiired ja vihased 7" ("Furious 7") $1 516 045 911
4. "Tasujad: Ultroni ajastu" ("Avengers: Age of Ultron") Disney $1 405 413 868
5. "Käsilased" ("Minions") Universal $1 159 398 397
6. "007 Spectre" ("Spectre") MGM/Sony $880 674 609
7. "Pahupidi" ("Inside Out") Disney $857 611 174
8. "Võimatu missioon: Salajane rahvas" ("Mission: Impossible – Rogue Nation") Paramount $682 330 139
9. "Näljamängud: Pilapasknäär – Osa 2" ("The Hunger Games: Mockingjay – Part 2") Lionsgate $653 428 261
10. "Marslane" ("The Martian") 20th Century Fox $630 161 890

Surnud Edit

Anita Ekberg 1956

Anita Ekberg

B.B. King in 2009

B.B. King

John Forbes Nash, Jr. by Peter Badge

John Forbes Nash

Omar Sharif - Zhivago - 1965

Omar Sharif

Maureen O'Hara 1947 2

Maureen O'Hara

Aasta 2015
◄◄ | | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | | ►►