2009. aasta (MMIX) oli 21. sajandi 9. aasta.

Sündmused[muuda | muuda lähteteksti]

Poliitika ja maailmasündmused[muuda | muuda lähteteksti]

Protesteerijad Islandi parlamendihoone juures

  • 20. jaanuar – Islandi tabanud finantskriisi ajal kogunes Reykjavíkis parlamendihoone juurde tuhandeid inimesi.
  • 1. veebruar – Jóhanna Sigurðardóttir sai Islandi esimeseks naispeaministriks ja esimeseks avalikult homoseksuaalist valitsusjuhiks maailmas.
  • 25. veebruar – Bangladeshi pealinnas Dhakas mässuks muutunud piirivalvurite palgatüli tagajärjel sai surma 82 inimest.
  • 15. märts – El Salvadori presidendivalimised võitis vasakpartei FMLN kandidaat Mauricio Funes.
  • 6. aprill – Moldovas puhkesid parlamendivalimistel väljakuulutamise järel massimeeleavaldused.
  • 10. aprill – Fidži president Josefa Iloilo peatas põhiseaduse kehtivuse, saatis laiali eelmisel päeval peaminister Frank Bainimarama tagandanud apellatsioonikohtu ja võttis endale kogu võimutäiuse.

Dalia Grybauskaitė

  • 17. mai – Dalia Grybauskaitė valiti Leedu esimeseks naispresidendiks.
  • 5. juuni – Pärast 64 päeva Peruus Bagua provintsis toimunud rahvaülestõusu algust oli politsei ja põliselanike vahel aset leidnud kokkupõrgetes hukkus vähemalt 31 inimest.
  • 12. juuni – Iraani presidendivalimistel võidutses senine riigipea Mahmoud Ahmadinejad. Sellele järgnes üle riigi ulatuslik protestilaine. Võime süüdistati valimistulemuste võltsimises.
  • 20. juuni – Iraanis Teheranis tulistati presidendivalimistele järgnenud meeleavaldustes surnuks üliõpilane Neda Agha-Soltan.
  • 5. juuli – Hiinas Xinjiangi piirkonna pealinnas Ürümqis puhkesid vägivaldsed meeleavaldused.
  • 6. juuli Jadranka Kosor sai Horvaatia esimeseks naispeaministriks.
  • 23. august – Afganistanis hukkus NATO operatsioonil lahinguülesandeid täites kaks Eesti kaitseväelast, Estcoy-8 lahingupioneerid veebel Eerik Salmus ja seersant Raivis Kang.
  • 23. november – Filipiinidel Mindanao saarel tapsid kohaliku kuberneri pooldajad 58 poliitilist vastasleeri toetavat inimest.

Terrorirünnakud ja muud rünnakud[muuda | muuda lähteteksti]

  • 7. märts – Põhja-Iirimaal Antrimis tulistasid Tõelise Iiri Vabariikliku Armee liikmed surnuks kaks teenistusvälist Briti armee sõdurit.
  • 11. märts – Saksamaal Stuttgardi lähedal Winnendeni koolimajas avas teismeline noormees õpilaste vastu tules, tappes 15 inimest ning hukkus ka ise põgenemisel tulevahetuses.
  • 30. märts – 12 relvastatud meest ründasid Pakistanis Lahore'is politseikooli ning hoidsid seda enda valdused mitu tundi, enne kui julgeolekujõud selle tagasi vallutasid.
  • 3. aprill – Relvastatud mees avas New Yorgi osariigis Binghamtonis immigrantide keskuses tule, tappes 13 ja vigastades veel nelja inimest.
  • 30. aprill – Hollandis Apeldoornis toimunud paraadil sõitis mees autoga rahva sekka, üritades tappa Hollandi kuninglikku perekonda. Hukkus kaheksa inimest.
  • 30. aprill – Aserbaidžaani pealinnas Bakuus asuvas riiklikus naftaakadeemias toimunud tulistamises hukkus 13 inimest, sh tulistaja.
  • 26. juuli – Islamistlik terroriorganisatsioon Boko Haram korraldas rünnaku politseijaoskonnale, mille tagajärjel puhkes vägivald mitmes Kirde-Nigeeria osariigis, paari päeva jooksul tapeti üle 1000 inimese.
  • 8. detsember – Islamiriigi korraldatud pommiplahvatustes Bagdadis hukkus vähemalt 127 inimest ja sai vigastada veel üle 440 inimese.
  • 30. detsember – Uganda Issanda Vastupanuarmee (LRA) mässajad olid nädala jooksul Kongo Demokraatlikus Vabariigis toimunud rünnakute käigus tapnud üle 400 inimese, julmalt piinanud ja vigastanud paljusid ning maha põletanud külasid.
  • 31. detsember – Soomes Espoos Sello kaubanduskeskuses toimunud tulistamises hukkus kuus inimest.

Tehnika ja teadussaavutused[muuda | muuda lähteteksti]

  • 10. veebruar – Siberi kohal põrkasid kokku satelliidid Kosmos 2251 ja Iridium 33. See oli esimene satelliitide kokkupõrge kosmoses.
  • 23. aprill – Tuvastati gammapurse GRB 090423, mis oli pärit kõige kaugemalt astronoomiliselt objektilt, mida tunti.
  • 18. juuni – Startis NASA kosmosesond Lunar Reconnaissance Orbiter, mis oli NASA esimene missioon Kuule üle 10 aasta.

Õnnetused ja katastroofid[muuda | muuda lähteteksti]

  • 1. jaanaur – Tai pealinnas Bangkokis toimus ööklubis tulekahju, hukkus 66 inimest.
  • 9. veebruar – Austraalia kaguosas mitu päeva möllanud maastikupõlengutest sai riigi ajaloo suurim looduskatastroof. Hukkus 173 inimest ning hävisid terved asulad. Kõige rohkem sai kannatada Victoria osariik ning eriti Melbourne'i ümbrus.
  • 12. veebruar – Ameerika Ühendriikides New Yorgi osariigis kukkus elumajja New Jerseyst Buffalosse teel olnud Continental Airlinesi reisilennuk. Hukkusid kõik 49 pardal olnud inimest ja üks majas viibinu.
  • 27. märts – Indoneesias Jakarta lähedal hukkus tammi purunemise tagajärjel tekkinud tulvades vähemalt 100 inimest.

Maavärina tekitatud purustused L'Aquilas

  • 6. aprill – Abruzzo maakonda Kesk-Itaalias tabas 6,3-magnituudiline maavärin, mille tõttu hukkus 308 ja sai vigastada veel üle 1500 inimese.
  • 1. juuni – Atlandi ookeani kohal kukkus alla Prantsusmaa lennukompanii Air France'i Rio de Janeirost Pariisi teel olnud reisilennuk Airbus 330. Hukkusid kõik pardal viibinud 228 inimest.
  • 22. juuni – USA pealinnas Washingtonis põrkasid kokku kaks metroorongi. Hukkus üheksa ja sai vigastada veel 80 inimest.
  • 30. juuni – Komooride lähedal kukkus India ookeani Jeemeni riikliku lennufirma Yemenia reisilennuk Airbus A310, mille pardal olnud 153 inimesest pääses eluga vaid üks 12-aastane tüdruk.
  • 15. juuli – Iraagi loodeosas kukkus alla Caspian Airlinesi reisilennuk. Hukkusid kõik pardal viibinud 168 inimest.
  • 8. august – USA-s New Yorgi ja Hobokeni linna vahelisel alal põrkasid kokku helikopter ja väikelennuk; kokkupõrke tagajärjel kukkusid mõlemad õhusõidukid Hudsoni jõkke. Hukkusid kõik üheksa õhusõidukites viibinud inimest
  • 21. november – Hiinas Heilongjiangi provintsis asuvas kivisöekaevanduses toimunud plahvatuses hukkus 108 kaevurit.
  • 27. november – Venemaal Tveri oblastis sõitis MoskvaPeterburi reisirong pommiplahvatuse tõttu rööbastelt maha. Õnnetuses hukkus 28 inimest ja ligi sada sai vigastada.

Ettevõtlus ja majandus[muuda | muuda lähteteksti]

Õigus ja kuritegevus[muuda | muuda lähteteksti]

Kultuur ja meelelahutus[muuda | muuda lähteteksti]

  • 22. august – Itaalias loositi välja Euroopa läbi aegade suurim lotovõit, 146,9 miljonit eurot.

Sport[muuda | muuda lähteteksti]

  • 17. august – Usain Bolt jooksis Berliinis toimunud kergejõustiku maailmameistrivõistlustel 100 meetris uue maailmarekordi 9,58, ületades aasta varem Pekingi olümpiamängudel enda püstitatud tipptulemuse 11 sajandikuga.

Surnud[muuda | muuda lähteteksti]

Aasta 2009
◄◄ | | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | | ►►