FANDOM

2009. aasta (MMIX) oli 21. sajandi 9. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

  • 1. jaanuar – Euroopa Liidu eesisutajariigiks sai Tšehhi.
  • 20. jaanuar – Islandi tabanud finantskriisi ajal kogunes Reykjavíkis parlamendihoone juurde tuhandeid inimesi.
  • 1. veebruar – Jóhanna Sigurðardóttir sai Islandi esimeseks naispeaministriks ja esimeseks avalikult homoseksuaalist valitsusjuhiks maailmas.
  • 25. veebruar – Bangladeshi pealinnas Dhakas mässuks muutunud piirivalvurite palgatüli tagajärjel sai surma 82 inimest.
  • 15. märts – El Salvadori pesidendivalimised võitis vasakpartei FMLN kandidaat Mauricio Funes.
  • 10. aprill – Fidži president Josefa Iloilo peatas põhiseaduse kehtivuse, saatis laiali eelmisel päeval peaminister Frank Bainimarama tagandanud apellatsioonikohtu ja võttis endale kogu võimutäiuse.
  • 23. august – Afganistanis hukkus NATO operatsioonil lahinguülesandeid täites kaks Eesti kaitseväelast, Estcoy-8 lahingupioneerid veebel Eerik Salmus ja seersant Raivis Kang.

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 11. märts – Saksamaal Stuttgardi lähedal Winnendeni koolimajas avas teismeline noormees õpilaste vastu tules, tappes 15 inimest ning hukkus ka ise põgenemisel tulevahetuses.
  • 30. märts – 12 relvastatud meest ründasid Pakistanis Lahore'is politseikooli ning hoisid seda enda valdused mitu tundi, enne kui julgeolekujõud selle tagasi vallutasid.
  • 3. aprill – Relvastatud mees avas New Yorgi osariigis Binghamtonis immigrantide keskuses tule, tappes 13 ja vigastades veel nelja inimest.
  • 30. aprill – Hollandis Apeldoornis toimunud paraadil sõitis mees autoga rahva sekka, üritades tappa Hollandi kuninglikku perekonda. Hukkus kaheksa inimest.
  • 30. aprill – Aserbaidžaani pealinnas Bakuus asuvas riiklikus naftaakadeemias toimunud tulistamises hukkus 13 inimest, sh tulistaja.
  • 8. detsember – Islamiriigi korraldatud pommiplahvatustes Bagdadis hukkus vähemalt 127 inimest ja sai vigastada veel üle 440 inimese.
  • 30. detsember – Uganda Issanda Vastupanuarmee (LRA) mässajad olid nädala jooksul Kongo Demokraatlikus Vabariigis toimunud rünnakute käigus tapnud üle 400 inimese, julmalt piinanud ja vigastanud paljusid ning maha põletanud külasid.
  • 31. detsember – Soomes Espoos Sello kaubanduskeskuses toimunud tulistamises hukkus kuus inimest.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

  • 10. veebruar – Siberi kohal põrkasid kokku satelliidid Kosmos 2251 ja Iridium 33. See oli esimene satelliitide kokkupõrge kosmoses.
  • 23. aprill – Tuvastati gammapurse GRB 090423, mis oli pärit kõige kaugemalt astronoomiliselt objektilt, mida tunti.

Õnnetused ja katastroofid Edit

  • 9. veebruar – Austraalia kaguosas mitu päeva möllanud maastikupõlengutest sai riigi ajaloo suurim looduskatastroof. Hukkus 173 inimest ning hävisid terved asulad. Kõige rohkem sai kannatada Victoria osariik ning eriti Melbourne'i ümbrus.
  • 12. veebruar – Ameerika Ühendriikides New Yorgi osariigis kukkus elumajja New Jerseyst Buffalosse teel olnud Continental Airlinesi reisilennuk. Hukkusid kõik 49 pardal olnud inimest ja üks majas viibinu.
  • 27. märts – Indoneesias Jakarta lähedal hukkus tammi purunemise tagajärjel tekkinud tulvades vähemalt 100 inimest.
Abruzzo 2009 014 (RaBoe)

Maavärina tekitatud purustused L'Aquilas

  • 6. aprill – Abruzzo maakonda Kesk-Itaalias tabas 6,3-magnituudiline maavärin, mille tõttu hukkus 308 ja sai vigastada veel üle 1500 inimese.
  • 21. november – Hiinas Heilongjiangi provintsis asuvas kivisöekaevanduses toimunud plahvatuses hukkus 108 kaevurit.
  • 27. november – Venemaal Tveri oblastis sõitis MoskvaPeterburi reisirong pommiplahvatuse tõttu rööbastelt maha. Õnnetuses hukkus 28 inimest ja ligi sada sai vigastada.

Ettevõtlus ja majandus Edit

Õigus ja kuritegevus Edit

Kultuur ja meelelahutus Edit

  • 22. august – Itaalias loositi välja Euroopa läbi aegade suurim lotovõit, 146,9 miljonit eurot.

Surnud Edit

Aasta 2009
◄◄ | | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | | ►►