FANDOM

2005. aasta (MMV) oli 21. sajandi 5. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

  • 26. jaanuar – USA Senat kinnitas välisministriks Condoleezza Rice'i, kes vahetas selles rollis välja Colin Powelli.
  • 30. jaanuar – Iraagis toimusid esimesed mitmeparteilised üldvalimised viimase poole sajandi jooksul.
  • 4. veebruar – Ukraina parlament kinnitas riigi uueks peaministriks Julia Tõmošenko.
  • 16. veebruar – Jõustus kasvuhoonegaaside õhkupaiskamist piirav Kyōto protokoll, millega ei ole liitunud USA.
  • 3. märts – Seikleja Steve Fossett tegi esimese inimesena soololennu ümber maakera vahepeal maandumata ja tankimata. Lend kestis ligi kolm päeva.
  • 6. aprill – Kurdide juht Jalal Talabani valiti esimese mittearaablasena Iraagi presidendiks.
  • 2. juuni – Läti parlament ratifitseeris Euroopa Liidu põhiseaduse.
  • 5. juuni – Šveitsi valijad kiitsid referendumil napi häälteenamusega heaks liitumise Schengeni leppega.
  • 22. juuli – Londoni politsei tappis Brasiilia sisserändaja Jean Charles de Menezese, keda peeti ekslikult osaliseks päev varem Londonis toimunud ebaõnnestunud pommirünnakutes.
  • 28. juuli – Relvarühmitus Iiri Vabariiklik Armee (IRA) kuulutas ametlikult lõppenuks oma võitluse Briti võimu vastu Põhja-Iirimaal.
  • 1. august – Suri Saudi-Araabia kuningas Fahd ibn Abdul Aziz, uueks kuningaks kuulutati tema poolvend, kroonprints Abdullah.
  • 3. august – Mauritaania riigipöördes kukutati president Maaouya Ould Sid'Ahmed Taya.
  • 22. august – Iisraeli valitsus teatas Gaza sektori Netzarimi asunduse likvideerimist, millega viidi kaks nädalat enne tähtaega lõpule Gaza sektori juudiasunduste evakueerimine.
  • 30. september – Taani ajalehes Jyllands-Posten avaldatud karikatuur Muhammadist kutsus islamiusuliste seas esile proteste.
  • 25. oktoober – Iraagi valijad kiitsid referendumil heaks USA toetatud uue põhiseaduse.
  • 22. november – Saksamaa Bundestag valis kristlike demokraatide juhi Angela Merkeli riigi ajaloo esimeseks naiskantsleriks.

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 7. juuli – Londoni transpordisüsteemis toimunud neljas enesetapurünnakus hukkus 52 inimest.
  • 1. oktoober – Indoneesias Bali saarel toimunud enesetapurünnakutes hukkus 20 ja sai vigastada üle 120 inimese.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

Eris and Dysnomia (captured by the Hubble Space Telescope) - landscape crop

Eris ja selle kaaslane Dysnomia

  • 5. jaanuar – Avastati Päikesesüsteemi teadaolevalt suurim kääbusplaneet Eris.
  • 15. veebruar – Tegevust alustas videode portaal YouTube.
  • 27. aprill – Maailma suurim reisilennuk, kahekorruseline Airbus A380, sooritas Prantsusmaal oma esimese katselennu.
  • 4. juuli – NASA kosmosesond Deep Impact tabas komeeti Tempel 1.
  • 27. november – Prantsusmaal tehti esimene näosiirdamine.

Õnnetused ja katastroofid Edit

Õigus ja kuritegevus Edit

Religioon Edit

  • 2. aprill – Suri Poola päritolu paavst Johannes Paulus II, kes juhtis katoliku kirikut 26 aastat ja mängis olulist rolli kommunismi kokkuvarisemises Euroopas.
  • 19. aprill – Roomakatoliku kiriku kardinalid valisid 265. paavstiks sakslase Joseph Ratzingeri, kelle paavstinimeks sai Benedictus XVI.
  • 24. aprill – Paavst Benedictus XVI pühitseti ametisse.

Muusika Edit

Surnud Edit

Anne Bancroft 1952

Anne Bancroft

Robert wise 1990

Robert Wise

Aasta 2005
◄◄ | | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | | ►►