FANDOM

1993. aasta (MCMXCIII) oli 20. sajandi 93. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

Vaclav Havel cropped

Václav Havel

Terrorirünnakud ja muud rünnakud Edit

  • 24. jaanuar – Autopommiplahvatuses İstanbulis hukkus Türgi ajakirjanik Uğur Mumcu.
  • 25. jaanuar – Virginias Langleys asuva Luure Keskagentuuri peakorteri juures tulistati viit inimest, hukkus Luure Keskagentuuri töötajat.
  • 11. veebruar – Austria kohal kaaperdati Lufthansa lennuk, mille pardal oli 104 reisijat. Somaalia päritolu kaaperdaja sundis pilooti lendama New Yorki, kus politseiga peetud läbirääkimiste järel vabastas pantvangid ja andis end vangi.
  • 26. veebruar – New Yorgi Maailma Kaubanduskeskuses toimunud pommiplahvatuses hukkus kuus ning sai vigastada üle tuhande inimese.
  • 20. märts – Iiri Vabariikliku Armee paigaldatud pomm tappis Inglismaal Warringtonis kaks last.
  • 10. aprill – Poola sisserändaja tappis Lõuna-Aafrika apartheidivastase poliitiku Chris Hani.
  • 30. aprill – Hullunud fänn ründas tennisemängijat Monica Selesi väljakul noaga.
  • 29. mai – Saksamaal Solingenis süüdati põlema maja, kus elasid Türgi päritolu sisserändajad, kellest hukkus tulekahjus viis. Selle sündmuse tagajärjel puhkesid paljudes Saksamaa linnades meeleavaldused ja korraldati demonstratsioone.
  • 2. juuli – Türgi relvastatud islamistid avasid Sivasis toimunud kultuurifestivali ajal intellektuaale majutanud hotellis tule, tappes 37 inimest.
  • 30. oktoober – Ulster Defence Associationi kolm relvastatud liiget avasid tule Põhja-Iirimaa Greysteelis asuvas kõrtsis, tappes kaheksa ja vigastades veel 19 inimest.
  • 5. detsember – Kirjapommi plahvatus vigastas tõsiselt Viini linnapead Helmut Zilkit. Tegemist oli kolme päeva jooksul viienda ajakirjanikele, preestritele ja teistele Austria immigrantidega seotud isikutele saadetud lõhkekehaga. Hiljem peeti kirjapommide saatmises kahtlustavana kinni austerlane Franz Fuchs.

Tehnika ja teadussaavutused Edit

243 ida crop

243 Ida ja selle kaaslane Dactyl

  • 28. august – Kosmosesond Galileo tehtud fotodelt avastati asteroidi 243 Ida kaaslane. Sellega sai 243 Ida esimeseks asteroidiks, millel on avastatud kaaslane.

Õnnetused ja katastroofid Edit

  • 14. jaanuar – Läänemerel läks tormis põhja Poola reisilaev "Jan Heweliusz", hukkus 54 inimest.
  • 27. aprill – Mõni aeg pärast õhkutõusu kukkus Atlandi ookeani alla lennuk, mille peal oli Sambia jalgpallikoondis. Hukkusid kõik pardal viibinud 30 inimest.
  • 13. august – Tais Nakhon Ratchasimas varises kokku kuuekorruseline hotell, mille tagajärjel hukkus 137 inimest.
  • 22. september – Praami vedav puksiirlaev sõitis USA-s Alabama osariigis Mobile'is otsa raudteesillale, mille tõttu sõitis kaheksa minutit hiljem sillale jõudnud reisirong rööbastelt maha. Hukkus 47 inimest ja 103 sai vigastada.

Õigus ja kuritegevus Edit

  • 15. jaanuar – Palermos vahistati 23 aastat jooksus olnud Sitsiilia maffiaboss Salvatore Riina.
  • 12. veebruar – Kaks kümneaastast poissi meelitasid Inglismaal Bootle'is asuvas kaubanduskeskuses endaga kaasa kaheaastase James Bulgeri ning mõrvasid ta jõhkral viisil. Mõlemad kümneaastased poisid mõisteti hiljem Inglismaa kõige nooremate mõrvariteni süüdi.
  • 28. veebruar – USA võimud korraldasid esimese tormijooksu Texase osariigis Wacos asunud David Koreshi juhitud Taaveti sekti peakorterile. Tulevahetuses hukkus neli ATF agenti ja seitse sektiliiget.
Mountcarmelfire04-19-93-n

David Koreshi sekti hoone tules

  • 19. aprill – Waco piiramine – Wacos sai surma enam kui 80 David Koreshi juhitud sekti liiget, kui valitsusagendid pärast 53-päevast piiramist nende residentsi ründasid.
  • 2. detsember – Tulevahetuses Colombia julgeolekujõududega hukkus uimastimagnaat Pablo Escobar.

Filmindus Edit

Enam piletitulu teeninud filmid 1993. aastal Edit

Suurima piletituluga filmid 1993. aastal
Koht Pealkiri Levitaja Piletitulu
1. "Jurassic Park" Universal $914 691 118
2. "Meie issi - Mrs. Doubtfire" ("Mrs. Doubtfire") 20th Century Fox $441 286 195
3. "Jälitatav" ("The Fugitive") Warner Bros. $368 875 760
4. "Schindleri nimekiri" ("Schindler's List") Universal $321 306 305
5. "Firma" ("The Firm") Paramount $270 248 367
6. "Siivutu ettepanek" ("Indecent Proposal") $266 614 059
7. "Mägironija" ("Cliffhanger") TriStar $255 000 211
8. "Unetus Seattle'is" ("Sleepless in Seattle") $227 799 884
9. "Philadelphia" $206 678 440
10. "Pelikani memorandum" ("The Pelican Brief") Warner Bros. $195 268 056

Sündinud Edit

Surnud Edit

Aasta 1993
◄◄ | | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | | ►►