FANDOM

1975. aasta (MCMLXXV) oli 20. sajandi 75. aasta.

Sündmused Edit

Poliitika ja maailmasündmused Edit

King Faisal of Saudi Arabia on on arrival ceremony welcoming 05-27-1971 (cropped)

Faisal

  • 25. märts – Saudi Araabia kuningas Faisal hukkus oma vennapoja Faisal bin Musaid käe läbi. Võimule tuli Faisali vend kroonprints Khalid.
  • 17. aprill – Punakhmeerid võtsid Pol Poti juhtimisel Kambodža pealinnas Phnom Penhis võimu enda kätte.
  • 30. aprill – Põhja-Vietnami kommunistlikud väed ja revolutsiooniline ajutine valitsus võtsid enda valdusse Saigoni, millega lõppes Vietnami sõda.
  • 12. mai – USA teatas, et Kambodža sõjalaev on rahvusvahelistes vetes arestinud USA kaubalaeva SS Mayaguez.
  • 16. mai – Umbes kuu aega varem toimunud rahvahääletuse põhjal loobus Sikkimi kuningriik monarhiast, saades India osariigiks.
  • 16. mai – Jaapani alpinist Junko Tabei jõudis esimese naisena Džomolungma tippu.
  • 5. juuni – Suessi kanal taasavati pärast 1967. aasta sõda rahvusvaheliseks laevaliikluseks.
  • 25. juuni – India peaminister Indira Gandhi kuulutas välja erakorralise seisukorra, et teha lõpp tema kukutamise nimel puhkenud võitlusele.
  • 25. juuni – Mosambiik saavutas iseseisvuse Portugalist.
  • 1. august – Helsingi tippkohtumisel kiitsid 35 riigi liidrid heaks ulatusliku harta rahu kindlustamiseks Euroopas.
  • 5. september – Mansonite jõuku kuulunud Lynette Fromme üritas Sacramentos tappa USA presidenti Gerald Fordi.
Flag of Papua New Guinea

Paapua Uus-Guinea lipp

Teadus ja tehnoloogia Edit

Tu-144-schoenefeld

Tu-144

Õnnetused ja katastroofid Edit

  • 5. jaanuar – Kaubalaev "Lake Illawarra" sõitis Tasmaanias Hobartis vastu üle Derwenti jõe kulgevat silda. Õnnetuses hukkus 12 inimest.
  • 28. veebruar – Londonis ei suutnud metroo peatuda, sõites tunneli lõpus vastu seina. Õnnetuses hukkus 43 inimest.
  • 27. detsember – Indias Chasnala kaevanduses hukkus plahvatuses ning sellele järgnenud veeuputuses ligi 380 kaevurit.

Kunst ja kultuur Edit

JAWS Movie poster

Filmi "Lõuad" plakat

  • 20. juuni – Esilinastus film "Lõuad" ("Jaws"), millest sai prototüüpiline suvine kassahitt ja mis pani aluse kaasaegsele Hollywoodi ärimudelile.

Sport Edit

Muusika Edit

Tegevuse lõpetasid ansamblid Badfinger, The Beau Brummels, Faces, The Guess Who, Raspberries.

Tegevust alustasid ansamblid Boney M., The Boomtown Rats, Iron Maiden, Motörhead, Rainbow, Sex Pistols, Talking Heads.

Surnud Edit

Aasta 1975
◄◄ | | 1971 | 1972 | 1973 | 1974 | 1975 | 1976 | 1977 | 1978 | 1979 | | ►►