Raamaturott Viki

1964. aasta (MCMLXIV) oli 20. sajandi 64. aasta.

Sündmused[]

Poliitika ja maailmasündmused[]

  • 12. jaanuar – Sansibaril tulid revolutsiooni tulemusena võimule kommunistid.
  • 6. märts – Kreeka kuningas Paul I surma järel tõusis troonile Konstantinos II.

João Goulart

  • 31. märts – Brasiilias kukutati sõjaväelise riigipöördega president João Goularti valitsus, mille järel kehtestati 21 aastat kestnud sõjaväeline režiim.
  • 26. aprill – Tanganjika ja Sansibar ühinesid, moodustades Tansaania riigi.
  • 12. juuni – Nelson Mandela, Walter Sisulu ja teised Lõuna-Aafrika Vabariigi apartheidivastased mõisteti eluks ajaks vangi.
  • 6. juuli – Malawi saavutas Suurbritanniast iseseisvuse.
  • 7. august – Vietnami sõda: USA Kongress võttis vastu Tonkini lahe resolutsiooni, millega anti president Lyndon Johnsonile luba USA väed Vietnami viia.
  • 16. august – Kindralmajor Nguyễn Khánh tõukas Dương Văn Minhi Lõuna-Vietnami presidendi kohalt ning asus ise tema asemele.
  • 18. august – Lõuna-Aafrika Vabariigil keelati apartheidirežiimi tõttu osaleda olümpiamängudel.
  • 21. september – Maltast sai Briti Rahvaste Ühenduse liikmena iseseisev riik.
  • 25. september – Algas Mosambiiki iseseisvussõda, mis kestis kümme aastat.
  • 24. detsember – Việt Cộng pommitas Saigonis Brinksi hotelli, tappes kaks USA ohvitseri.
  • 14. oktoober – USA mustanahaliste õiguste eest võitleja Martin Luther King pälvis Nobeli rahuauhinna.
  • 14. oktoober – Nikita Hruštšov tagandati Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei esimese sekretäri kohalt.
  • 24. oktoober – Sambia iseseisvus Suurbritanniast.

Jomo Kenyatta

  • 12. detsember – Jomo Kenyatta sai Keenia esimeseks presidendiks.

Kanada lipp

  • 15. detsember – Kanada parlament kinnitas uue riigilipu, punane vahtraleht valgel taustal.

Tehnoloogia ja teadussaavutused[]

  • 19. märts – Šveitsi ja Itaalia vahel avati Suur St. Bernardi tunnel.
  • 14. mai – Egiptuse president Gamal Abdel Nasser ja Nõukogude Liidu liider Nikita Hruštšov avasid Aswani paisu Egiptuses.
  • 13. oktoober – Pärast 24-tunnist lendu maandus õnnelikult maailma esimese mitmekohalise kosmoselaevaga Voshod maailmaruumis käinud kolm nõukogude kosmonauti.
  • 16. oktoober – Hiina õhkis esimese tuumapommi, saades maailma viiendaks tuumariigiks.
  • 28. november – USA kosmosesond Mariner 4 startis Marsi suunas. Juulis 1965 möödus Mariner Marsist 5400 miili kauguselt.
  • 30. november – Nõukogude Liit saatis Marsile kosmosesondi Zond 2, mis asus 523 miljoni kilomeetrisele võidusõidule USA Mariner 4-ga, kuid jäi peagi kadunuks.

Õnnetused ja katastroofid[]

  • 10. veebruar – Austraalia kuningliku mereväe sõjalaev Voyager põrkas Jervise lahe läheduses kokku HMAS Melbourne'iga ja uppus. Hukkus üle 80 inimese.
  • 27. märts – Alaskat tabas Põhja-Ameerika ajaloo tugevaim, 9,2-magnituudiline maavärin.
  • 24. mai – Peruu pealinnas Limas asuvas staadionil Estadio Nacional puhkes jalgpallimatši ajal rüselus, mille tagajärjel hukkus 328 inimest. Tegemist on ohvriterohkeima õnnetusega jalgpallistaadionil.
  • 23. august – Philadelphiast Huntsville'i teel olnud United Airlinesi reisilennukis Vickers Viscount 745D puhkes teadmata asjaoludel tulekahju, mille tõttu lennuk USA-s Tennessee osariigis alla kukkus. Hukkusid kõik pardal viibinud 39 inimest.

Õigus ja kuritegevus[]

  • 14. märts – Jack Ruby mõisteti süüdi USA presidendi John Kennedy arvatava mõrvari Lee Harvey Oswaldi tapmises.
  • 2. juuli – USA president Lyndon Johnson kirjutas alla rassilise diskrimineerimise keelustanud kodanikuõiguste aktile.
  • 27. september – Warreni komisjon jõudis 10 kuud väldanud uurimise tulemusena otsusele, et USA presidendi John F. Kennedy mõrvas on süüdi ainult Lee Harvey Oswald.

Kirjandus ja kultuur[]

  • 16. jaanuar – Broadwayl toimus muusikali "Hello, Dolly!" esmaettekanne.
  • 22. oktoober – Prantsuse kirjanik Jean-Paul Sartre lükkas tagasi Nobeli kirjandusauhinna, väites, et see vähendaks tema loomingu mõju.

Sport[]

  • 29. jaanuar – Austrias Innsbruckis algasid 9. veebruarini kestnud IX taliolümpiamängud.
  • 10. oktoober – Tōkyōs algasid esimesed Aasias peetud olümpiamängud.

Muusika[]

  • 7. veebruar – Ansambel The Beatles saabus esmakordselt USA-sse, põhjustades massihüsteeria.

- 14. juuli – Ansambel The Rolling Stones saavutas Suurbritannias oma esikohasingli, kui esikohale jõudis nende "It's All Over Now".

Televisioon[]

  • 30. märts – Telekanalis NBC tuli programmi mälumängusaade "Kuldvillak" ("Jeopardy!").
Aasta 1964
◄◄ | | 1960 | 1961 | 1962 | 1963 | 1964 | 1965 | 1966 | 1967 | 1968 | | ►►