FANDOM

1789. aastal toimunud lahingu kohta vaata Ölandi lahing (1789).
Slaget vid Öland Claus Møinichen 1686

Claus Møinicheni maal Ölandi lahingust. Kujutatud Kronani põhjavajumist ja plahvatust. Svärdeti on ümberpiiranud liitlas admiralid.

Ölandi lahing oli merelahing Taani ja Hollandi Vabariigi laevastike liitlasvägede ning Rootsi laevastiku vahel, mis toimus Läänemerel Ölandi idakaldal 1 VI 1676 (vkj 11 VI). See oli osa Skåne sõjast, mis toimus ülemvõimu pärast Läänemerel.

Rootsi vajas oma positsiooni tugevdamist Põhja-Saksa valdustes; Taani tõi oma armee rünnakuks Lõuna-Rootsi Skånesse. Lahingu alguses uppus Rootsi lipulaev ja üks suurimaid puulaevu Kronan, võttes endaga kaasa 800 meest ja Rootsi laevastiku komandöri Lorentz Creutzi. Teine komandör, Claes Uggla, uppus, kui üritas pääseda oma põlevalt laevalt, Svärdet. Hollandi admirali Cornelis Tromp juhitud liitlasväed võttsid selle enda kasuks, ja ülejäänud Rootsi laevastik põgenes segaduses. Lahing lõppes Taani laevastiku ülemvõimuga, ka ülejäänud sõja kestel. Taani kuningas Christian V suutis sõdurid vedada Rootsi poolele, Sundi väina, ja Skånest sai sõja peamine lahinguväli, mis kulmineerus veriste Lundi, Halmstadi ja Landskrona lahinguga. Taani ja Hollandi laevastikud jäeti vabaks hävitamisel Ölandil ja Rootsi idakaldal kogu teel Stockholmi. Rootsi ebaedu Ölandil ajendas Kuningas Karl XI anda komisjonile volituse nurjumise tagamaid uurima, kuid lõpuks ei leitud kedagi süüdi.