FANDOM

Õudnäsalik
Stone Fish at AQWA SMC2006
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Kiiruimsed Actinopterygii
Selts: Meripuugilised Scorpaeniformes
Sugukond: Näsaliklased Synanceiidae
Perekond: Õudnäsalik Synanceia
Liik: Õudnäsalik
Ladinakeelne nimetus
Synanceia verrucosa
Bloch & J. G. Schneider, 1801

Õudnäsalik (Synanceia verrucosa) on meripuugiliste seltsi näsaliklaste sugukonda kuuluv kalaliik.

Õudnäsalik on maailma kõige mürgisem kala.[1]

Kirjeldus Edit

Õudnäsaliku kehapikkus on keskmiselt 27 cm. Maksimaalne kehapikkus on 40 cm ja maksimaalne kaal 2,4 kg.[1]

Tema seljauimes on 5–7 ja kõhuuimes 5–6 mürginäärmetega ogakiirt. Nad suudavad muuta kehavärvi muuta ja elukeskkonnas märkamatuks jääda.[1]

Levila ja elupaik Edit

Ta on levinud India ja Vaikse ookeani troopilistes vetes. Tema levila ulatub Punasest merest ja Ida-Aafrikast Prantsuse Polüneesiani, põhjas Ryūkyū ja Bonini saarteni ning lõunas Queenslandini Austraalias.[1]

Ta elab liivastes või kruusates tasastel korallriffidel ja madalates laguunides kuni 30 meetri sügavusel merepinnast. Mõõna ajal võivad ennast varjata väikestes lompides.[1]

Eluviis Edit

Elavad üksikult.[1]

Toitumine Edit

Õudnäsalik toitub teistes kaladest ja vähilaadsetest. Saagi haavab seljauimes olevate mürginäärmetega ogakiirtega ning mürk halvab saaklooma koheselt.[1]

Suhted inimesega Edit

Õudnäsaliku mürk mõjub ka inimesele. Tema mürk võib põhjustada šokki, halvatust ja koekärbust. Suur mürgidoos võib inimesele olla surmav, eriti lastele, vanuritele ja nõrga immuunsüsteemiga inimestele. Sõltuvalt mürgidoosist võib inimene surra isegi paari tunniga, kui ohver ei saa kohest abi. Mürgi toime vähendamiseks manustatakse vastumürki. Esmaabiks on soovitatud panna mürgiogaga kokkupuutunud jäse kuuma vette. Verevoolu sulgemiseks jäseme veresoonte kinni tõmbamine pole enam soovitatav. Õudnäsaliku mürgitorke üleelanud inimestel võib esineda närvikahjustusi.

Õudnäsaliku töönduslik tähtsus on väike. Õudnäsaliku liha müüakse Hongkongi turgudel.[1] Lisaks kasvatatakse neid akvaariumikaladena.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Synanceia verrucosa, Stonefish. fishbase.org. Vaadatud 1.10.2017