FANDOM

Æthelwulf - MS Royal 14 B VI

Æthelwulf 14. sajandi algusest pärinevas käsikirjas

Æthelwulf (vanainglise keeles Æþelwulf; umbes 795858) oli Wessexi kuningas aastatel 839858.

825. aastal alistas tema isa Egbert Mercia kuninga Beornwulfi, lõpetades sellega Mercia ülemvõimu anglosaksi Inglismaal Humberi jõest lõuna pool. Samal aastal suundus Æthelwulf koos armeega isa nimel Kenti kuningriiki, kus ta saatis välja Mercia alamkuninga ja kuulutas ennast ise alamkuningaks. Pärast 830. aastat säilitas Egbert Merciaga head suhted. Soojad suhted püsisid ka Æthelwulfi kroonimise järel Wessexi kuningaks 839. aastal. Æthelwulf oli esimene Wessexi kuningas pärast 641. aastat, kes sai oma isa järel kuningaks.

Æthelwulfi valitsusajal ei olnud viikingid Wessexile suureks ohuks. 843. aastal sai ta Somersetis Carhamptoni juures viikingitelt lüüa, kuid 851. aastal saavutas ta Aclea lahingus olulise võidu. 853. aastal liitus eduka Mercia ekspeditsiooniga Walesi, mille eesmärgiks oli taastada traditsiooniline Mercia hegemoonia. Samal aastal abiellus tema tütar Æthelswith Merica kuninga Burgrediga. 855. aastal läks Æthelwulf palverännakule Rooma. Enne seda määras ta oma vanima elusoleva poja Æthelbaldi oma puudumise ajaks Wessexi kuninga kohale. Oma teise poja Æthelberhti tegi ta Kenti ja riigi kaguosa valitsejaks. Æthelwulf veetis Roomas ühe aasta, tagasiteel abiellus ta Lääne-Frangi riigi kuninga Charles II Paljaspea tütre Judithiga.

Pärast Inglismaale naasmist keeldus Æthelbald troonist loobuda ning Æthelwulf nõustus kuningriigi kaheks jagama, võttes enda võimu alla riigi idaosa ja jättes lääneosa Æthelbaldile. Pärast Æthelwulfi surma 858. aastal jäi Wessex Æthelbaldile ja Kent Æthelberhtile, kuid vaid kaks aastat pärast tema surma kuningriigi ühtsus taastati.

Eelnev:
Egbert
Wessexi kuningas
839858
Järgnev:
Æthelbald