FANDOM

Æthelflæd as depicted in the cartulary of Abingdon Abbey

Æthelflæd. "Abingdoni kloostri kartulaar ja tavad" (umbes 1220)

Æthelflæd (umbes 870 – 12. juuni 918 Tamworth) oli Mercia valitseja aastast 911 kuni oma surmani.

Ta oli anglosakside Wessexi kuningriigi kuninga Alfred Suure ja tema abikaasa Ealhswithi vanim tütar.

Æthelflæd abiellus Æthelrediga, kes valitses Mercia lääneosa ajal, mil idaosa kuulus viikingitele. Pärast oma abikaasa surma sai Æthelflæd ise Mercia valitsejaks ning tal oli oluline roll koos oma venna Edward Vanemaga Inglismaa lõunaosa vabastamises viikingite võimust.

Æthelflæd lasi tugevadada paljusid linnasid, saatis armee Derby linna vallutama ja tagas Leicesteri võitluseta alistumise. Yorki viikingipealikud soovisid talle truust vanduda, kuid Æthelflæd suri mõni aeg hiljem.

Æthelflædi tütar Ælfwynn oli lühikest aega Mercia valitseja, kuid Edward vangistas ta ja viis ta Wessexisse, võttes Mercia oma valdusse.

Ajaloolaste seisukoht lahkneb selles osas, kas Mercia oli Æthelredi ja Æthelflædi valitsusajal iseseisev riik, kuid üksmeelele ollakse selles, et Æthelflædil oli oluline roll viikingite võimu kukutamises Inglismaal. Ühe vähese Inglismaa sõdalasest kuningannana ja seejuures veel edukana, on ta paelunud keskaegseid ja tänapäevaseid kirjanikke.